Domaći turisti imaju ključnu ulogu u održivosti svake turističke destinacije, poručuju iz Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije. Županijska Turistička zajednica, u suradnji s Institutom za turizam, provela je istraživanje „Analiza domaće turističke potražnje u Splitsko-dalmatinskoj županiji“, kako bi saznala što motivira domaće turiste i kako najbolje iskoristiti potencijal koji oni donose. Budući se radi o korisnom i zanimljivom, no ujedno i opsežnom materijalu, odlučili smo se njime pozabaviti u tri dijela.
Uglavnom, zanimljivo je istaknuti da domaći turisti znatno češće od inozemnih odsjedaju u hotelskom smještaju, što je dijelom izravna posljedica njihove veće zastupljenosti u izvansezonskom razdoblju kada je hotelskih smještaj cjenovno povoljniji.
Rezultati posljednjeg u nizu istraživanja provedenog od lipnja 2022. do lipnja 2023. godine ukazuje da su domaći turisti u prosjeku stari 41 godinu, iznadprosječnog obrazovanja i ispodprosječnih primanja. Podjednako putuju samo s partnerom (35%) ili s članovima obitelji (32%), a u odnosu na inozemne goste značajno su češće bez pratnje (20%), što je izravna posljedica većeg udjela poslovnog motiva putovanja (15% prema 2% inozemnih gostiju).
Češće su od inozemnih gostiju motivirani wellnessom/boravkom u toplicama i zdravstvenim razlozima te posjetom rodbini i prijateljima. U najvećoj se mjeri oslanjaju na prijašnje iskustvo, a sve druge izvore informiranja koriste u značajno manjoj mjeri od inozemnih gostiju. Najčešće rezerviraju smještaj izravno sa smještajnim objektom i češće od inozemnih gostiju koriste ‘last minute’ opcije. Kao prijevozno sredstvo za dolazak u destinaciju koriste automobil (89%).
U destinacijama borave u prosjeku kraće od inozemnih gostiju (5,1 u odnosu na 8,0 noćenja), kao posljedica većeg udjela poslovnih putovanja, ali i putovanja izvan glavne ljetne sezone. Većinom aktivnosti bave se u nešto manjoj mjeri od inozemnih gostiju.
Većinom elemenata ponude su u prosjeku nešto zadovoljniji od inozemnih gostiju. Kritičniji su prema gužvama na kupališnim prostorima i neprimjereno odloženom smeću.
Prosječni izdaci domaćih turista iznose 132 eura dnevno. U strukturi izdataka, izdatak za
smještaj je nešto veći u usporedbi s inozemnim gostima uslijed češćeg odabira hotelskog
smještaja u izvansezonskim mjesecima.
Na važnost domaćeg tržišta ukazuje značajan rast dolazaka i noćenja domaćih turista zadnjih godina, uz dostizanje rezultata ostvarenih u 2019. U 2024. godini povećan je i udio domaćeg tržišta u ukupnome. Kao i na razini Hrvatske, valja ukazati na znatno veću
otpornost domaćeg tržišta u doba pandemije kada su domaći turisti ostvarili 18% svih dolazaka i 13% noćenja u komercijalnim smještajnim objektima u županiji.
Lepeza aktivnosti u kojima sudjeluju posjetitelji u Splitsko-dalmatinskoj županiji izvan glavne ljetne sezone izrazito je široka – posjetitelji najčešće odlaze u restorane, razgledavaju gradove, plivaju/kupaju se, posjećuju povijesne građevine, pješače, odlaze u kupnju, posjećuju seoska domaćinstva, muzeje i galerije i bave se još čitavim nizom drugih aktivnosti. Gotovo svim aktivnostima, s izuzetkom posjeta sportskim događanjima i korištenja zdravstvenih usluga, u većoj se mjeri bave posjetitelji na višednevnim putovanjima.
Gosti županije koji su boravili izvan glavne ljetne sezone bili su kritični u ocjeni ponude destinacija. Nabolje ocijenjeni elementi su ljepota prirode, krajolika i mjesta (više od 80% ispitanika te je elemente ocijenilo najvišim ocjenama). Slijedi osoban sigurnost pa ukupni boravak u županiji izvan glavne ljetne sezone, kojeg je najvišim ocjenama ocijenilo 70% ispitanika. Ispitanici nisu zadovoljni elementima prometa, uključujući organizaciju prometa u mjestu i ponudu lokalnog javnog prijevoza, prilagođenost destinacije osobama s posebnim potrebama, ali i biciklističkim stazama te nizom elemenata turističke ponude (primjerice ponudom zabave i sporta).
Osim pojedinih elemenata ponude, ispitanici su ocjenjivali i elemente koji izravno ili neizravno utječu na okolišnu održivost turističke aktivnosti. Rezultati ukazuju na to da je, čak i u razdoblju izvan glavne ljetne sezone, više od polovice ispitanika zasmetala gužva na prometnicama i neprimjereno odloženi otpad. Tek nešto manje ispitanika prigovorilo je i na neugodne mirise iz kontejnera i kanti za smeće, a oko trećine je zasmetala, osim gužve na prometnicama i gužva u mjestima te na kupališnom prostoru, ali i nemogućnost razdvajanja otpada.
Od ukupno 29 elemenata, samo je njih devet ocijenjeno boljima u Splitsko-dalmatinskoj županiji. U pozitivnim ocjenama prednjači ponuda zabave, mogućnosti za kupnju, ponuda organiziranih izleta u okolicu te ljepota mjesta, prirode i krajolika. U negativnim ocjenama elemenata turističke ponude Splitsko-dalmatinske županije u odnosu na druge posjećene destinacije izvan glavne ljetne sezone ističu se elementi vezani uz promet, uključujući
biciklističke i pješačke staze, uređenost i ekološku očuvanost mjesta, ali i gostoljubivost lokalnog stanovništva i ukupni boravak.
Pripremila Ivona Ćirak /foto M.D.