Utorak, 17 lipnja, 2025
NaslovnicaAKTUALNOTURISTIČKI JEDAN NA JEDAN Zoran Prpić: U trendu su tematska događanja koja...

TURISTIČKI JEDAN NA JEDAN Zoran Prpić: U trendu su tematska događanja koja su mamac za djecu. A onda i odrasle

Tonči Andrijašević, dugogodišnji hotelijer cijeli radni vijek vezan uz turizam, za naš je portal, vođen svojom profesionalnom znatiželjom, napravio intervju s drugim istaknutim turističkim djelatnikom na području zabave i animacije – Zoranom Prpićem, vlasnikom agencije Love Carpe diem. U razgovoru jedan na jedan Andrijašević je s Prpićem otvorio nekoliko važnih pitanja, posebno u svjetlu destinacijskog menadžmenta koji je u posljednje vrijeme, s novim Zakonom o turizmu, postao dio javnog narativa na temu turizma. Važna su to pitanja i za Makarsku kao destinaciju koja je uvijek imala neslužbeni predznak family friendly destinacije, a o čemu su razgovarali i kako je Andrijašević uveo u temu, čitajte u nastavku.

Zabava i animacija u gradovima u toku ljeta su nešto na što se troši velik novac, po meni često krivo tj. ne pogađajući svrhu za koju se izdvajaju. Zabava koje se u gradovima događa u ljetnim mjesecima najčešće se zove ‘ljeto’ pa još ‘kulturno’ ili tako nešto, a ima ishodište u Dubrovačkim ljetnim igrama, Splitskom ljetu, Makarskom kulturnom ljetu…..Zajednički im je zbir kazališnih predstava, koncerata ili sličnih događanja te im je još zajedničko da se desetljećima izvode po sličnom obrascu. Mislim da se ne uvažava
činjenica da su ta događanja financirana boravišnom pristojbom turista koji od toga imaju vrlo malo.

Za svaku pohvalu je da se u Makarskoj, Zagvozdu i Tučepi u tijeku ljeta dogodi 15-ak kvalitetnih predstava koje najvećim dijelom pohodi ista publika, a koja ima potrebu za takvim sadržajem. Za Poljake, Čehe, Nijemce, Šveđane koji to plaćaju svojom boravišnom pristojbom, nema ništa. Moje je mišljenje i da nastupe poznatih hrvatskih glazbenika ne treba organizirati Grad, već njihovi agenti, pa kad plaćamo skupu ulaznicu ne mislimo o tome da smo je već platili kroz troškove ‘ljeta’.

Prije puno godina u hotelu Dalmacija je bilo puno Francuza i Nijemaca, a Francuzi su imali vlastitu animaciju pa su se agencije dogovorile da jednom tjednom bude animacija bazirana na pantomimi rješavajući time jezičnu barijeru. Jedan od najpopularnijih događaja u ranijim organizacijama ‘kulturnog ljeta’ u Makarskoj je bio LADO – superkvalitetni, predstavljajući baštinu te univerzalnog izričaja. Na tragu toga su tribute bandovi čiji repertoar je opće poznat te time prihvatljiv široj publici.

Kako o tome znam nešto ali nikako sve, moj sugovornik je Zoran Prpić, vlasnik firme Love Carpe Diem koji u zabavi i animaciji skoro 30 godina te trenutno ima 250 animatora od Tajlanda do Hrvatske te vrlo dobro zna o čemu govori.

Dobar dan Prpa, prvi puta smo surađivali prije 24 godine u hotelu Meteor, kao da je cijeli jedan vijek prošao od tada. Što nam možeš ukratko reći o tome što se promijenilo od tada u pristupu zabavi i animaciji?

Dragi Tonči, hvala na pozivu i točno je da sam od 1996. godine u navedenom poslu. Od prvih 17 profesionalnih animatora te godine, pa godinu nakon 24, pa 31. do današnjih brojeva gdje radimo u 11 država na tri kontinenta. Dosta se toga promijenilo od onih „naših“ dana do danas. U ono vrijeme se animacija i zabava shvaćala kao lijepa dopuna usluzi da nam gostima ne bude dosadno.

Nije se gledalo toliko na ekonomiju svega što donosi. Timovi su bili mali i više su animatori bili ukras nego profit. Kvaliteta animatora prije, moram priznati, bila je puno bolja. Javljali su se osobe s poznavanjem 3-4 strana jezika i po 2000 kandidata je konkuriralo za 20-30 mjesta. Danas i animacija dijeli sudbinu industrije, te je teško naći osobe sa edukacijom i kvalitetom kakve su bile onda. Mi animatore danas nalazimo, osim u RH i Europi, od Mexica i srednje Amerike, preko Afrike do Indonezije.

Kad sam kretao te 1995. godine u selekciju, plaća animatora je bila u rangu šefa recepcije, tj. gotovo duplo od konobara u hotelu. To je bilo zahvaljujući jednom vrsnom hotelskom manageru iz Istre, Francu Palmi – direktoru tada velike Riviere Poreč koji je tada shvatio što profesionalno organizirana animacija može donijeti. Tada je izjavio: Mi ne prodajemo više na tržištu hotel Pical ili hotel Diamant. Mi prodajemo doživljaje i na tome baziramo našu strategiju.

Doživljaj! To je riječ koja sažima cjelokupni turizam. I to je ono što najizravnije opisuje turističku animaciju.

foto MD

Gost traži nešto novo i njega ne zanima, a niti se sjeća, kakav je bio doručak trećeg dana ljetovanja, ali se itekako sjeća doživljaja, osmijeha, ako mu je dijete proplivalo ili našlo životnog prijatelja, te svega što je dobio u ovom hotelu, a nigdje drugdje prije nije. I tu je uloga animacije i animatora. Od sitnice kao što je znanje gosta po imenu.

Zadovoljan gost koji se vraća i koji je najbolji promotor destinacije, rast ocjena hotela na društvenim mrežama (google.com, booking.com,..), a posebno postoje ekonometrijski modeli koji detaljno opisuju rast prihoda upravo od animacije. I nisu mali. Naprotiv!
Ciljevi animacije su se danas profilirali sa povećanim profitom kao glavnim ciljem. Posebno na ponudu koja je u hotelu naplativa. I mi tu imamo dobro razvijene programe za sve sustave u turizmu (obiteljske, couple, hotele za mlade,..).

Na vrijeme od prije u kome smo zajedno radili i imali lijepe rezultate danas gledamo kao na romantično doba turizma gdje su doživljaji, osim gostima, ostajali i nama. Danas je to više business.

Jedna od mojih teza je da je u animaciji najbitnije posvetiti se djeci? Je li to točno iz tvog iskustva?

Ispravno. Djeca su pokretači svega u obitelji i zadovoljno dijete jednako zadovoljni roditelji.
Dijete je, iz našeg iskustva, vrlo često onaj koji će odlučiti o mjestu odmora, posebno ako se radi o mjestu gdje je cijeloj obitelji bilo lijepo. Dobar animacijski program daje i roditeljima vremena da se posvete sebi jer znaju da im je dijete pod pedagoškim nadzorom i sretno sa animatorima. U rad u sa djecom je najvažniji faktor sigurnosti i mi tome posvećujemo znatnu pažnju.

Postoje i modaliteti kako sa animacijom i preko djece dobiti obitelji na povratak ili ih imati kroz cijelo dječje odrastanje. Dovoljno je početi sa čestitkom za rođendan koja je potpisana od animatora i sa porukom (čekam te u hotelu i veselim se da se vidimo opet). Tada se doživljaji koje je dijete imalo, a vrlo često su i suze na rastanku kada se mora ići kući nakon odmora, uz socijalizaciju sa drugom djecom s kojima se ostaje u kontaktu putem socijalnih mreža (u organizaciji hotela i animacijskog tima) vrlo čvrst temelj da i roditelji podrže povratak u istu destinaciju. Naravno, da bi se to dobilo, animacija nije samo
srpanj i kolovoz kao sada kod nekih, nego je to ozbiljan segment u organizaciji kroz cijelu godinu. Ne treba hotel sam to raditi. Zato postoje firme kao mi koji samo to i rade.

Da se vratimo na djecu i odluku obitelji za slijedeći odmor. Što mogu gosti dobiti bolje drugdje? Drugdje imaju bolje jastuke, veću širinu TV-a, više sireva na doručku, ali nemaju onaj osmijeh na svom djetetu. A to je svakom roditelju ipak važnije.
Programi za djecu se danas razvijaju i čine najveći segment u našem radu i pripremi za dalje. Uz goste hotela razvijaju se i programi (posebno ako postoji dobar i opremljen mini klub i ostali sadržaji) za goste destinacije. Program kao paket rođendan se može uspješno prodavati na lokalnom tržištu za lokalnu djecu i tako dopunjavati prihodovna strana.
Posebni naplativi programi za djecu i odrasle su u trendu.

Kakvi su trendovi u gradskoj zabavi i animaciji na destincijama na kojima tvoja fima radi?

To je pitanje destination managementa više, a manje hotela, a obično je prepušteno hotelima. Mi imamo dobra iskustva kada je suradnja grada (TZ) i hotela u kome se hotelski animacijski timovi mogu iskoristiti povremeno za razna događanja u gradu.
Posebno bi spomenu evente koji bi bili u suradnji hotela i grada gdje bi i ostali subjekti koji žive od gosta i turizma imali koristi. Mi radimo dosta na dječjim vikend eventima van sezone kada napunimo hotel, a čim su gosti u hotelima i mala privreda okolo dobije dio kolača.

Naša je firma nudila razne evente kao cjeloviti koncept – na aerodromima gdje je duže čekanje dječji kutak, kao Ljetni festival i druga događanja ali to obično padne zbog nerazumijevanja ‘struktura’.

I na kraju što bi mogao, kao ideju, ponuditi i destincijskoj i hotelskoj zabavi. Nešto na čemu bi mogla raditi i neka ambicioznija TZ. Puno efikasnije od jednog povremenog događaja je napraviti punktove koji imaju tematska događanja i koja su mamac za djecu a time i odrasle. Destinacija dobiva na atraktivnosti i raste osim zadovoljstva i
dodatna potrošnja. Sadržaji bi trebali biti povezani s ne jednokratni kako bi djeca imala motiv svakodnevnog dolaska..

Tipa Maraska knjižica u kojoj bi djeca dobivala žigove za svaki dolazak i nagradu nakon npr. 5 ili 7 žigova. Ponovo se vraćamo djeci kao moderatorima odmora i njihovom zadovoljstvu koje ima kratkoročne rezultate ( dodatna potrošnja ) ali i dugoročne ( gosti povratnici, gosti kao promotori destinacije). U svakom slučaju mogućnosti se velike.

Još ako se uklope neke originalne aktivnost za odrasle doživljaj je potpun. Ali ne stvarati sporadične akcije nego stvoriti naviku kod gostiju, a posebno djece jer bez gosta koji se
vraća nema stabilno dobrih rezultata u turizmu, bilo hotelskom bilo apartmanskom.

Hvala puno, nadam se da će čitatelji naći nešto s čime se slažu, a i nešto s čime se ne slažu, pa ih ovime pozivam na argumentiranu raspravu – argumentima i različitim idejama a ne blatom.

Razgovarao: Toni Andrijašević

- Oglas -