Prvih osam mjeseci 2024. godine su izvrsni. Ostvareno je preko 1,4 milijuna noćenja, s tim da je pola milijuna noćenja, dakle više od trećine, ostvareno u kolovozu. Usporedi li se ova godina s 2023., bilježi se plus od skoro 3 posto u noćenjima i čak 5,5, u dolascima.
Još je ljepša slika uzmemo li statistiku iz 2022. godine. Porast od 5,2 u noćenjima i čak 9,6 u dolascima bez sumnje je odličan, iako je ova godina bila specifična zbog toga što pandemija još uvijek nije proglašena gotovom, kao i zato jer je u veljači započeo rat u Ukrajini, donijevši veliku neizvjesnost i kasniji početak sezone nego li je to bilo lani i ove godine.
Ipak, statistički – plusevi su plusevi i unatoč opservacijama kako ova špica sezone nije bila onakva na kakvu smo navikli, brojke ih demantiraju.
Međutim, pogledaju li se brojke malo detaljnije, uočit ćemo da je i ova (dobra) godina jednim dijelom bila posljedica čistih okolnosti. Najbolja potvrda tome je činjenica da su Ukrajinci ove godine ostvarili preko 97 tisuća noćenja, čime su se pozicionirali na visoko peto mjesto. Ostvarili su duplo više noćenja nego 2022. godine, dakle godine u kojoj Ukrajinci nisu mogli biti značajan faktor na turističkom tržištu, no činjenica je da to nisu bili ni ranije u smislu da bi u dobrim godinama bili na top listi 10 najjačih zemalja.
Njihov je porast u noćenjima toliki da je jednak brojci koju su u prvih osam mjeseci ostvarili Česi! Češko je tržište u 2022. godini pak ostvarivalo značajne brojke i bilo je među prvih pet zemalja. Ove su pak godine na desetom mjestu. Po tome, Česi i Ukrajinci su zamijenili pozicije.
Već smo u više navrata pisali kako se od pandemije stalno događa porast noćenja i dolazaka koje ostvaruju susjedi Bosanci i Hercegovci. U odnosu na lani noćenja su porasla za preko 18 posto, a u usporedbi s 2022. godinom skoro za 27 posto. Budući su na visokom drugom mjestu i čine značajan udio u ukupnom turističkom kolaču, tih 27 posto je impresivna brojka.
Nijemci su ove godine na trećem mjestu, a u odnosu na lani pali su za 8 posto. U većem padu spriječila ih je najviše predsezona koja garantira veći mir u destinaciji i niže cijene. Usporedimo li s 2022. godinom, BiH turisti i Nijemci zamijenili su mjesta. Hrvatsko tržište je na četvrtom mjestu, a na petom, kako smo već pisali, Ukrajinci.
Što se tiče vrste smještaja, objekti u domaćinstvu ostvarili su 57 posto noćenja. Za usporedbu, 2022. godine ostvarili su preko 59 posto. Hotelski smještaj bilježi porast od 4 posto u odnosu na lani i preko 5 posto u odnosu na prvih osam mjeseci 2022. godine.