Četvrtak, 19 rujna, 2024
NaslovnicaAKTUALNOLOKALE U KALE Antonia Radić Brkan: Zadovoljni smo odazivom obrtnika, a percepcija...

LOKALE U KALE Antonia Radić Brkan: Zadovoljni smo odazivom obrtnika, a percepcija će pokazati je li bilo uspješno

Početak srpnja u staroj gradskoj jezgri ove godine izgleda nešto drugačije nego ranijih godina, kada je Kalalarga, nekoć žila kucavica grada, zajedno s okolnim kalama, umirala i poslovno i po pitanju šušura. Otvoreni su neki novi objekti, pojedini su u samom finišu, a nakon provedbe natječaja za potpore obrtnicima te mikro i malim poduzetnicima otvorit će se i neki novi koji su očito čekali okončanje natječaja. Natječaj je, podsjetimo, finaliziran tek krajem lipnja.

Razloge oživljavanju treba tražiti ne samo u potporama iz fonda vrijednog ukupno oko 130 tisuća eura nego i gašenju trgovačke i ugostiteljske zone na Peškeri koja se dijelom preselila u staru gradsku jezgru. Intencija gradske vlasti da se oživi gradski nukleus privukla je i neke druge koji ovdje ranije možda nisu tražili svoju poslovnu priliku naprosto zato jer je dugi niz godina sav ljetni šušur opstajao na potezu plaže. Zbog strogih i do u tančine definiranih uvjeta neki se pak u tome ili nisu našli ili su procijenili da u takvim okvirima neće biti profita. Kako bilo, ipak je jasno da povijesna jezgra izgleda življe i veselije.

Kako su u Gradu zadovoljni odazivom obrtnika i poduzetnika, pitali smo dogradonačelnicu Antoniu Radić Brkan.

– Odazivom smo svakako zadovoljni, a jesmo li zadovoljni rezultatima oživljavanja, to će pokazati percepcija i dojmovi, kako turista tako i domaćih. Ono što je važno jest da smo svemu pristupili strateški, najprije smo temeljem Odluke o postavljanju urbane opreme uklonili estetsku buku, a svima je jasno da je uređenje devastirane stare gradske jezgre veliki zalogaj. U svemu tome treba znati da Grad Makarska tu nema puno svojih prostora nego su većina privatni. Tu ne možemo utjecati jer tržište definira cijenu, ali možemo ukloniti estetsku buku na čemu i radimo.

Kako vidite, sad više nema vješanja robe vani, nema LED rasvjete, prekomjernih reklama…Stare kamene kuće se, barem u dijelu u kojem je pravilnik primijenjen, mogu doživjeti kakve jesu. Sretni smo zbog reakcija sugrađana i turista koji redovito fotografiraju kalu punu šušura i jasmina koji će kroz koju godinu poprimiti još bolji izgled i uljepšati vizuru našeg grada. Kalalargu smo fugirali i to joj je dalo jednu ugodniju dimenziju prostora, kaže Radić Brkan.

Kazat će kako pozdravljaju i sve obrtnike koji su došli s Peškere. Veli kako ponuda mora biti raznolika i kako ju treba cjenovno skalirati. – Važno je da centar oživi i da svak za sebe nađe nešto. Ono čemu treba težiti je bolja prezentacija ponude koja je i u tom dijelu dobra. Međutim, nadamo se da će meditaranski štih koji je jednostavan, prozračan, nenametljiv prevladati u što više poslovnih prostora, pa tako i u svim novim, veli Radić Brkan.

Trgovcima i ugostiteljima će, kako otkriva, na dispoziciji biti i novoosnovana radna skupina za uređenje gradske jezgre u koju su angažirane arhitektice i dizajnerice iz Makarske. Radić Brkan ističe kako ovo tijelo ništa ne stoji Grad jer će članice odbora svoje stručne smjernice davati pro bono. Moglo bi se reći da je ovo svojevrsni odbor za estetiku gradskog prostora.

– Iznenadili biste se koliko je ljudima drago da mogu pomoći da dovedemo red u staru gradsku jezgru. Kad smo formirali žiri za uređenje gradske rive, željeli smo u žiriju i poznatog dizajnera Nikolu Radeljkovića koji je odmah pristao baš zbog svoje emotivne veze s Makarskom i zato jer je i sam htio sudjelovati u određivanju buduće vizure grada, kaže Radić Brkan.

Grad Makarska je, podsjetimo, prije više od godinu dana, točnije, u travnju 2022., donio Odluku o postavljanju oznaka, uređaja i urbane opreme u staroj gradskoj jezgri, međutim, dizajnersko rješenje još uvijek nije doneseno. Sam natječaj je proveden i okončan prošlo ljeto, pa smo u više navrata ukazivali na to da se još uvijek nije definirao izgled urbane opreme, ili to jednostavno nikad nije jasno iskomunicirano.

– S autorom Markom Murtićem smo dogovorili rok u listopadu i to je u okviru rokova, zato jer reklame ionako ne trebaju čekati dizajnersko rješenje. Dali smo smjernice, a nadležni gradski odjel je ionako taj koji odobrava rješenje za reklamu. Dizajnersko rješenje nam je trebalo zbog komunalne opreme i tendi. Na izgled štekata mi nećemo utjecati, propisali smo samo vrste materijala, a upravo zbog eventualnih dilema oko dizajna urbane opreme, štekata i interijera je i osnovana radna skupina, veli dogradonačelnica. Podsjeća kako su odradili i edukaciju kroz panele te ponudili katalog za inspiraciju.

Na upit što ugostitelji ne budu imali vremena u dva mjeseca izmijeniti tende, koje treba maknuti do 1. siječnja 2024. godine, Radić Brkan odvraća kako većina ionako ne radi zimi.

– Ovi drugi će možda imati otegotnu okolnost da će biti bez tende mjesec ili dva, ali ako kašnjenja budu opravdana i ako vidimo da su tende naručene, uvijek smo spremni biti fleksibilni. Nama je na koncu cilj jačati poduzetnike, ali načelno treba ići prema tome da se držimo pravila i rokova, odvraća zamjenica.

Do kraja godine grad bi se trebao čistiti i od tzv. staklenika, što je i ranije najavljivano, ali se nikad nije realiziralo jer se po svoj prilici očekivao otpor.

Foto: Grad Makarska

Kako bilo, Radić Brkan smo za kraj pitali kane li dogodine možda povećati iznose za potpore. – Cilj nam je povećavati iznose, a fond će biti od novca kojeg dobijemo za najam gradskih poslovnih prostora, kazala je dogradonačelnica koja priznaje kako su i priča s potporama i s primjenom pravilnika nova stvar.

– Trudimo se maksimalno, ali nam je jasno da je sve lakše drugi put, kada već vidimo kako stvari funkcioniraju. Je li natječaj mogao biti mjesec dana ranije, jest, ali subvencije će se ionako povlačiti kvartalno, a dogodine ćemo definitivno imati manje pripreme i posla, a više iskustva. I nadajmo se, još više otvorenih poslovnih prostora, za kraj će Radić Brkan.

Ivona Ćirak /foto M.D.

 

 

- Oglas -