Nedjelja, 7 prosinca, 2025
NaslovnicaAKTUALNOAnalizirali smo turističku 2025. godinu koja je donijela jako dobre rezultate, ali...

Analizirali smo turističku 2025. godinu koja je donijela jako dobre rezultate, ali i nastavak poznatih trendova

Prvih 11 mjeseci u 2025. godini donijelo je jako dobre turističke rezultate. Ostvareni plus u noćenjima iznosi 2,3 posto, u dolascima 3,5 posto, a u broju turista 3,6 posto. Ukupno je ostvareno preko 1,76 milijuna noćenja te oko 331 tisuću dolazaka. Međutim, ujedno je turistička 2025. potvrdila neke trendove koji traju već godinama, više nego što je ukazala na neke nove. Prije nabrajanja brojki, činjenica da je Makarska, posebno nakon pandemije, u prvom redu autodestinacija – poznata je i pticama na granama. No mi se volimo uvjeriti statistikom.

Iako su turisti sa švedskog tržišta u porastu posljednjih godina, točnije, nakon pojave covida, činjenica je da su na godišnjoj razini ipak na šestom mjestu. Ostvarili su 118 tisuća noćenja, što je otprilike duplo manje nego Poljaci. Poljski gosti su već godinama čvrsto na prvom mjestu i zapravo iz godine u godinu ostvaruju sve veći broj noćenja i dolazaka. U ovoj godini porast u noćenjima iznosi preko 5 posto, što su lijepe brojke.

Gosti iz Ujedinjenog Kraljevstva koji su također aviogosti napravili su 65 tisuća noćenja, što, istina, jest više nego lani (za 6 posto) i jest obećavajuće. Međutim, kad se pogleda pet dominantnih tržišta, jasno je da je mahom riječ o auto-gostima. Nakon Poljaka drugi su, već tradicionalno, gosti iz BiH koji su ostvarili preko 226 tisuća noćenja. U blagom su porastu, kao i Nijemci koje, unatoč crnim prognozama prošle godine, nismo izgubili. Ostvarili su gotovo 188 tisuća noćenja i plus od 1,8 posto u noćenjima.

Već smo pisali o velikom porastu broja turista iz Ukrajine, a zamijetili smo tada, uspoređujući statistike, da je ovaj trend posebno vezan za Makarsku, a ne toliko za druge gradove u županiji. Približavaju se broju noćenja koje su ostvarili Nijemci – riječ je o 158 tisuća noćenja. I porastu od čak 35 posto! Na ljestvici “top 5” zadnji su gosti iz Hrvatske koji su ostvarili 121 tisuću noćenja te su u blagom padu u odnosu na proteklu godinu (6 posto).

Zanimljivo je pogledati i koliko u destinaciji ostaju gosti iz pojedinih država. Kada smo podijelili broj noćenja s dolascima, pokazalo se da najdulje u Makarskoj borave Ukrajinci (gotovo 7 dana), a logično, sljedeći s ljestvice “top 5” su Poljaci, s prosječnih 6 i pol dana. Nijemci ostaju oko 6 dana, Bosanci i Hercegovci nešto dulje od 4 dana, a Hrvati oko 3 i pol dana.

Što se tiče vrste smještaja, najviše je, što je karakteristično za Makarsku kao destinaciju, ostvareno u obiteljskom smještaju. Gotovo 55 posto turista odmaralo je u apartmanima i sobama. Tu je ujedno ostvaren i porast od 3,9 posto u odnosu na također sjajnu 2024. godinu.

Hoteli su ostvarili preko 616 tisuća noćenja što čini oko 35 posto ukupnih noćenja. Također se u hotelskom smještaju bilježi porast u broju noćenja od čak 6,8 posto, što su na kumulativnoj godišnjoj razini lijepe brojke.

Iako je turizam nestalna gospodarska grana budući se oslanja na niz globalnih trendova, a ne samo aktivnosti u destinaciji, slika u Makarskoj posljednjih je godina podosta čvrsta i jasna. Poljaci, Bosanci i Hercegovci, Nijemci i domaći turisti tradicionalne su destinacije koje vole Makarsku, a Ukrajinci su pak iz godine u godinu rastuće tržište nakon početka rata u Ukrajini 2022. godine. Sa skandinavskog tržišta koje je prije pandemije bilo utjecajno imamo povratak Šveđana, no u značajnijim gabaritima ne i Norvežana. Mađarsko tržište je pak u padu još od 2023. godine, dok osipanje Čeha i Slovaka, nekoć dominantnih tržišta, traje već 10-ak godina.

Glede vrste smještaja, unatoč otvaranju nekih novih hotela proteklih godina te činjenici da su neki odlučili raditi dulji period godine, t unatoč tome što većina takvih objekata radi samo po ljeti, obiteljski smještaj i dalje je – neprikosnoveni broj 1.

Ivona Ćirak /foto M.D.

- Oglas -