Petak, 18 listopada, 2024
NaslovnicaAKTUALNOUpoznajte Anteu Divić, Drveničanku čiji je tim napravio drugonagrađeni rad za makarsku...

Upoznajte Anteu Divić, Drveničanku čiji je tim napravio drugonagrađeni rad za makarsku tržnicu

Među dvadeset radova, odnosno dvadeset timova mladih arhitekata koji su ponudili svoje rješenje na Europanovom natječaju za rješenje makarske tržnice s ribarnicom i gastro centrom jedan je u kojem je sudjelovala i jedna arhitektica s našeg područja. Njezin tim je osvojio visoko drugo mjesto, stavši uz bok prvonagrađenog talijansko-francuskog dvojca, a rad domaćeg tima koji je “osvojio srebro” zove se “A Roof Without a House – A Study of Slowness”. Peteročlana ekipa koja je zadivila žiri sastoji se od Rie Tursan, Jane Horvat, Sare Blekić, Hane Dašić i Drveničanke Antee Divić.

– Ovom projektu smo pristupili kroz temu krova (bez kuće) kao idealnog elementa za postizanje sporog života, kazat će Antea čijem je aktivnom radu na projektu za Europanov natječaj prethodio boravak u Veneciji. Netom nakon povretka s bijenala arhitekture u Italiji Antea se s kolegicama, naime, bacila na posao kako bi okončale projekt za renomirani europski natječaj koji afirmira mlade talente do 40 godina.

– Ovo ljeto sam provela mjesec dana u Veneciji, na prvom ikad Beinnale College of Architecture na temu dekarbonizacije i dekolonijalizacije pod vodstvom Leslie Lokko, gdje sam se bavila temom Radikalne Empatije kao pristupa u arhitekturi. Bila sam jedina iz ovog dijela Europe, s ostalim sudionicima iz cijelog svijeta, od Južnoafričke Republike, Kenije, Kolumbije, Pakistana, Filipina, Japana, Amerike itd.

Nakon tog doživljaja sam se vratila u Zagreb i zajedno s mojim kolegicama s preddiplomskog radila na ovom natječaju. Nas pet smo bliske već 10 godina i često smo surađivale, ali nikad u ovom sastavu. Sa Sarom sam radila u istom uredu u Zagrebu, a s Janom u Rijeci. Hana, Jana i Ria su zajedno s Ivom Erić već osvojile Europan za Karlovac prije 4 godine, kazuje Antea koja je rođena 1992. u Splitu, a odrasla u Drveniku.

Zanimalo nas je nešto više o biografiji talentirane mlade arhitektice, koja odmah kaže kako je zapravo odmalena htjela biti umjetnica.

– Puno sam crtala i izrađivala stvari zajedno s tatom koji je iznimno likovno talentiran. Po završetku osnovne škole, htjela sam upisati umjetničku školu, no s obzirom na to da je ona bila u Splitu, odlučila sam se za opću gimnaziju u Makarskoj. Nakon srednje škole, upisala sam Povijest umjetnosti i Komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, a zatim Arhitektonski fakultet u Zagrebu. Uz arhitekturu sam radila razne projekte, bavila se filmskom i kazališnom scenografijom te bila članica studentskog zbora u sklopu kojega smo organizirali studentske festivale, ali i pokušavali izmjeniti ustajale fakultetske prakse, prisjeća se 31-godišnja Antea.

Nakon preddiplomskog upisuje diplomski studij na Tehnološkom sveučilištu Delft u Nizozemskoj. Na faksu se , kako veli, opredijelila za smjer Complex projects koji se bavi velikim hibridnim projektima koji ugošćuju razne funkcije i aktere.

 

– Za diplomski rad sam analizirala područje luna parka Coney Island u New Yorku, gdje sam ponudila novo rješenje iznad postojećeg – aktivnu membranu koji potiče na igru. Cilj ovog projekta je stvoriti okruženje koje nije samo potrošno, već produktivno i transformativno, a radnje koje se u njemu događaju nisu inscenirane, već spontane. Osim toga, taj projekt nije objekt, zgrada ili mjesto već skup različitih komponenti, mjerila, radnji, potencijala i praksi koji zajedno rade na stvaranju igre. Više od svega, to je metoda, princip koji se može prenijeti i primijeniti drugdje.

U Nizozemskoj sam uz studij radila i u uredu ZUS koji se bavi urbanističkim i perivojnim projektima. Tamo sam imala priliku raditi na raznolikim projektima, od izrade cijelog jednog novog kvarta na principima zdravog života u Utrechtu, do prenamjene napuštene tvornice u noćni klub u Rotterdamu. Njihov najpoznatiji projekt je crowdfunded most koji spaja više četvrti Rotterdama, pripovijeda Antea.

Nakon Nizozemske vratila se u Hrvatsku i radila prvo u Rijeci na projektu Rijeka – Europska prijestolnica kulture, a onda u Zagrebu u više ureda gdje je, kako kaže, opet imala priliku raditi na raznovrsnim projektima raznih mjerila, tipologija, kao i steći iskustvo rada u potresnim obnovama. – Kroz rad u hrvatskim uredima sam također stekla i znanja o hrvatskim zakonima i pravilima, te nakon nekog vremena položila stručni ispit za sudionika u gradnji, kazat će Antea.

Naravno da joj je drago da se rad njenih kolegica i nje tako visoko plasirao. Posebno jer se radi o – njezinom kraju.

– U svakom projektu i s kim god se susretnem, pričam o našem kraju do te razine da su mi se počeli stranci rugati u stilu “evo nje, back in my village”, smije se naša sugovornica.

Vraćamo se na projekt tržnice i pitamo ju koji ih je koncept vodio pri izradi idejnog rješenja.

– U kakofoniji suvremenog, hiperpovezanog svijeta, često se nađemo u žudnji za događajima, trenucima i iskustvima tijekom kojih nam se vrijeme ne čini tako nemilosrdno brzim. Kontinuirano ubrzavamo, a opet sanjamo sporost. U cilju postizanja upravo tog osjećaja, tri lokacije projekta nježno su povezane sa svojim okolnim kontekstom kako bi oblikovale slijed otvorenih javnih prostora s tri vrlo različite atmosfere – nove žarišne točke središta grada. Njihov izgrađeni otisak u prizemlju je što je moguće manji, kao reakcija na preizgrađenu džunglu Makarske. Novonastale urbane praznine prekrivene su umjetnim ili prirodnim krovovima koji pružaju utočište od vremenskih nepogoda, a naseljene su različitim ekologijama, ljudskim i neljudskim, podsjeća Antea na tekst kojim su predstavile rad.

Mlada Drveničanka je, inače, upravo otvorila svoj ured koji se zove POST.

– Radim na relaciji Drvenik – Zagreb. Tek sam na početku, ali se veselim vidjeti kud će me odvesti, za kraj će Antea koja tako očito svoj posao vidi kao poziv i pristupa mu s puno strasti.Sve je to, uz kreativan tim i dobro međusobno razumijevanje, vjerojatno bilo presudan faktor za tako dobar uspjeha njihova rada. A mi ćemo dodati – i nešto lokalpatriotizma i srca koje je dalo onaj poseban začin njihovom radu “Krov bez kuće – studija o sporosti”.

Uostalom, tko će štoriju o “pomalo” razumjeti bolje od – domaćih ljudi.

Ivona Ćirak /foto privatni album, Europan

- Oglas -