U ponedjeljak je Općina Dugi Rat na javno savjetovanje stavila izmjene Odluke o komunalnom redu koja je najveću prašinu u javnosti podigla zbog članka kojim se zabranjuje vožnja električnim romobilima u vrijeme turističke sezone u pješačkim zonama. Naime, dodan je članak kojim se zabranjuje kretanje romobilom na području pješačko-biciklističke staze kroz naselje Duće te na području šetnice u Dugom Ratu, kao i na području Orija, Malog Rata i Sumpetra.
Pravne osobe koje budu i dalje vozile električne romobile mogu se kazniti s novčanom kaznom od 600 eura, obrtnici s 400 eura, a fizičke osobe s 250 eura. Ukoliko prekršitelj plati kaznu na licu mjesta, kazna se može prepoloviti. Na nešto drugačiji način, ali s istim ciljem, problemu opasne vožnje električnim romobilima odlučio je proteklog tjedna doskočiti i Grad Zaprešić. Zbog povećanja broja nezgoda te ozlijeđene djece, postavili su znakove zabrane vožnje romobilima po pješačkim zonama. Izradili su i novi znak kojeg za sada nema u službenim propisima, no jasno upozorava na prekršaj.
Interes javnosti nakon objave ovih odluka nije iznenađujući jer se u Hrvatskoj općenito bilježi dramatičan porast broja djece hospitalizirane zbog teških ozljeda zadobivenih u nesrećama s električnim romobilima. Naime, kako je u srpnju ove godine rečeno na tiskovnoj konferenciju Klinike za dječje bolesti Zagreb, taj je broj veći za čak 285 posto! Upozorili su kako se liječnici svakodnevno susreću s ozljedama koje su prije bile rijetkost. Dominiraju iznimno teške i složene ozljede glave i lica, uključujući višestruke prijelome kostiju lica, čeljusti, nosa i očnih šupljina. Povećanje teških ozljeda mozga je pet puta veće nego u istom periodu protekle godine, a čak 40 posto hospitaliziranih je mlađe od najmlađe dopuštene dobi za vožnju električnih romobila.
Što se tiče prekršaja na području PP Makarska, brojke za prvih šest i pol mjeseci nisu jako dramatične, no činjenica je da upadljive gužve po šetnici datiraju tek od prije nekoliko dana. Kako smo, naime, doznali iz Policijske uprave Splitsko-dalmatinske, od početka godine do 14.srpnja na području PP Makarska sankcionirana su 32 vozača osobnog prijevoznog sredstva zbog prekršaja iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama, od čega njih 30 zbog ne nošenja zaštitne kacige.
Na području pak Splitsko-dalmatinske županije sankcionirano je 330 vozača osobnog prijevoznog sredstva zbog istog prekršaja.
Podsjetimo, inače, da je prije dvije godine konačno zakonski podrobno regulirana vožnja ovim prometalom. Iako zakon iz srpnja 2022. godine jasno kaže da djeca mlađa od 14 godina ne smiju voziti električni romobil, ova je scena prilično česta na hrvatskim ulicama. Također, ne smije razviti brzinu veću od 25 kilometara na sat, što se također učestalo krši. Naravno, obvezna je i kaciga, koju djeca također rijetko nose, iako je na citiranoj tiskovnoj konferenciji Klinike za dječje bolesti Zagreb istaknuto kako je od 14 ozlijeđene djece samo njih dvoje nosilo kacige te je redom riječ o ozbiljnijim ozljedama.
Ivona Ćirak /foto MD