
Građani su u utorak, na TV Dalmacija, imali priliku prvi put tijekom ove kampanje za lokalne izbore gledati sučeljavanje kandidata za gradonačelnika odnosno gradonačelnicu Makarske uživo. Sučeljavanju su se odazvali SDP-ov Zoran Paunović i HDZ-ova Martina Mustapić Glibota, koji su suprotstavili planove za niz otvorenih tema, od demografskih mjera, preko poticanja gospodarstva i održivog turizma, pa do kulturnih politika i sporta. Za sve one koji žele dublje ući u priču, sučeljavanje je bilo korisno, a na svojim društvenim mrežama podijelilo ga je oboje kandidata.
I mi smo izdvojili vrijeme za sučeljavanje koje je bilo dosta energično, što i ne iznenađuje s obzirom da su i Paunović i Mustapić Glibota temperamentne osobnosti, te da oboje gaje liderske ambicije.
I dok je prvi dio emisije bio relativno miran, u drugom su se prilično podigle strasti. U jednom je trenutku Mustapić Glibota aktualnom gradonačelniku rekla kako mu savjetuje da ne forsira temu, aludirajući očito na to da kao bivši insajder zna dosta toga, ili kolokvijalno rečeno, da ju ne vuče za jezik. Naime, bilo je govora o otkazima u gradskoj upravi za koje je Paunović kazao kako su to bili viškovi, te odlasku, kako je Mustapić Glibota rekla, 12 službenika Grada među kojima je i ona sama.
Komentirala je kako je upravo ovo osipanje dovelo do loše ili nikakve realizacije projekata te do raznih propusta, a Paunović je njoj spočitnuo kako je za vrijeme mandata Jure Brkana upravo za nju prilagođivan natječaj za tajnicu Grada, tražeći VSS i magistru politologije.
Zanimljiv je bio i duel oko ulaganja u sport i titule Makarske kao grada sporta. Mustapić Glibota kao nekadašnja referentica Odjela za društvene djelatnosti rekla je da je kupljen nakon ispunjavanja jednostavne brošure te da to zna upravo jer je radila na tome, a Paunović joj je rekao kako je trebalo zadovoljiti kriterija sudaca te kako očito nije bila uključena u proces.
Osim što je dalo dio odgovora onim željnim konkretnih informacija umjesto parola, sučeljavanje je međutim podsjetilo i na vrijeme u kojemu živimo i u kojemu se trendovi rapidno mijenjaju. Otvorilo je pitanje autentičnosti suvremenog predstavljanja programa i kandidata koje se u posljednje vrijeme sve više svodi na društvene mreže. Društvene mreže “peglaju” sve nedostatke i nedorečenosti, pretvarajući političare u tiktokere. Prava pak “live” sučeljavanja ne pružaju puno prilika za odstupnicu i utočište u filterima svake vrste. No ujedno – a tu se vraćamo na prosječno trajanje tiktok videa koji najčešće nije dulji od jedne minute – mnogim korisnicima medijskih sadržaja jednosatno trajanje je predugo za držati pažnju.
Drugi izazov modernih kampanja je i aktivna uključenost umjetne inteligencije koja generira velik broj sadržaja i koja korisnika lišava autentičnosti sadržaja. Posebno ukoliko se radi o papirnatim ili digitalnim medijima, zbog čega je veliko pitanje koliko su takve vrste sučeljavanja uopće vjerodostojne.
Teško se ne složiti kako je bez sumnje puno više fer voditi političke bitke licem u lice nego preko društvenih mreža i trolova. Prljave kampanje su nekad percipirane kao kampanje u kojima bi se politički rivali međusobno udarali ispod pojasa i iznosili prljavo rublje svojih protivnika. Danas su svi pristojni i dostojanstveni, za što se uredno angažiraju iskusne PR firme koje znaju kako ispeglati nečiji imidž, dok se onaj negativni sadržaj prepušta virtualnom svijetu.
Možda zbog svega toga danas predstavlja pravo osvježenje pogledati sučeljavanje uživo.
Ivona Ćirak/foto: screenshot TV Dalmacija