Četvrtak, 19 rujna, 2024
NaslovnicaAKTUALNOPROSTORNI PLAN (3.) Arhitektonski natječaji kao novi standard ne samo za objekte...

PROSTORNI PLAN (3.) Arhitektonski natječaji kao novi standard ne samo za objekte javne namjene nego i neke privatne projekte

Grad Makarska do raspisivanja arhitektonskog natječaja za rivu, Peškeru i tržnicu nije poznavao ovaj alat koji se sastoji u tome da gradska uprava ne bira arhitekta, niti ide na pozivni natječaj, obraćajujući se nekolicini odabranih stručnjaka, nego posao prepušta stručnom tijelu – Društvu arhitekata Split. DAS potom radi na programu natječaja te između ostaloga određuje žiri koji bira najbolji među radovima, a Grad Makarska financira nagradni fond i honorar za posao DAS-a.

Po novom Prostornom planu obveza arhitektonskog ili urbanističkog natječaja postaje novi standard, i to ne samo za zgrade javne namjene. Natječaj je nužan, kako se navodi, za  zgrade i zahvate u prostoru javne i društvene namjene te na zemljištu u vlasništvu Grada, a obveza se može propisati i za druge zgrade i zahvate u javnom režimu korištenja. Gradonačelnik na prijedlog stručnog tijela, a to je u praksi DAS, utvrđuje koji bi objekt bio na takvoj listi, a može se raditi o hotelima i slično. Presudno je da utječu na ključne vizure grada.

– Nije poanta u tome da baš sve ide na natječaj ukoliko se u nekom trenutku provodi 30-ak projekata, čak i da se ima ne znam koliko novca za tu namjenu. Treba ispitati u prostoru i praksi i donijeti odluku. Cilj je da se zaštiti prostor. U Splitu je upravo zbog prakse natječaja, unatoč tranziciji, dosta sačuvan i dobro je da je Makarska krenula u tom smjeru, zajedno s još nekim gradovima poput Trogira. Split ima kroz GUP propisanu obvezu za zone koje su proglašene glavnim projektima, te neke pojedinačne zahvate i to dobro funkcionira, rekla nam je Daša Gazde, predsjednica DAS-a.

Da se i privatnici obvezuju na potragu za najboljim rješenjem putem natječaja, pokazuje i slučaj područja bivše tvornice Metalplastika u vlasništvu Mate Jujnovića. Na površini koja iznosi oko 70 posto površine parcele planira se izgradnja stambeno-poslovnog kompleksa u sklopu kojeg je planiran i smještaj autobusnog kolodvora.

Zanimalo nas je kako bi to funkcioniralo odnosno tko bi financirao provedbu natječaja. Gazde je rekla da postoje razni modeli, od toga da privatnik sam financira, pa do dogovora i sklapanja ugovora s Gradom.

Natječaj je obvezan i za tržnicu te Peškeru, no ti su natječaji već završeni. Obveza se decidirano navodi i za kulturni centar, ali i groblje na području Sv. Andrije.

Ivona Ćirak /foto M.D.

 

- Oglas -