Od kad je krenuo interes investitora za izgradnjom luksuznih vila na području Makarske rivijere i uopće jadranske obale, uvijek je vrijedilo pravilo da su se, dakako uz hotele, prvi punili upravo ti objekti, a mnogi bi bili puni već od travnja ili svibnja. Dvije godine pandemije ozbiljno su narušile ovu dinamiku, no ni u godini u kojoj se očekivao “boom” nije došlo do prevelike potražnje čak ni u glavnoj sezoni, a kamoli predsezoni. O tomu se u posljednjih mjesec dana dosta pisalo u nacionalnim medijima, a brojne “rupe” dogodile su se i u perjanici turizma Istri.
Srpanj je gotov, situacija je do sada već prilično jasna, s tim da nas uvijek može ugodno iznenaditi posezona. Kako je bilo do sada, ima li minusa, ima li porasta pa spuštanja cijena, i kakve su najave za ostatak sezone i posezonu?
Dubravka Paunović, vlasnica agencije Prominens koja se bavi najmom luksuznih vila na Makarskoj rivijeri, kazat će prije svega kako se sezona jest skratila.
– Sedmi i osmi mjesec, uz pojedine korekcije cijena u većini smještaja, dobro su popunjeni, ali ne po željenim cijenama. Svibanj i lipanj nitko ne može vratiti, a ti su mjeseci bili daleko ispod očekivanja, unatoč kasnijoj korekturi odnosno smanjivanju cijena. Deveti je mjesec za sada siguran.
Sve u svemu, mogu reći da je pad od oko 20 posto, a najveći problem kod naših objekata je to što su izostali Nijemci. Najvećim dijelom, u postotku od oko 70 posto, godinama su dominirali gosti s njemačkog tržišta, a tu bilježimo značajan pad pa je izostao svaki peti turist iz Njemačke. Ostali gosti nam čine daleko manji postotak, poput Šveđana i Norvežana, tumači Paunović.
Glavni razlog po njoj je poskupljenje, odnosno vrijednost za novac.
– Kažu mi da nije problem samo novac nego im je teško razumjeti zašto je isti smještaj poskupio za 100 eura po noći u odnosu na lani, iako se nije ništa ulagalo. Ako je poskupjela struja, onda se to poskupljenje može pokriti s podizanjem cijene od 10-ak posto, a ne 40 posto. Poskupljenje od 100 eura tjedno iznosi 700 eura, a za što točno, tako razmišlja Nijemac.
Drugo, Nijemci su solidaran narod i kad su u financijskoj krizi, u kakvoj trenutno jesu, ostavljaju novac u vlastitoj državi, kaže vlasnica agencije Prominens.
Kaže kako je ove godine u periodu do sada zamtejan pad udjela mladih.
Iz turističke agencije Orvas d.o.o., koji pokrivaju Hvar, Brač, Župu te nešto malo Makarsku, doznajemo da i oni bilježe pad, i to od 9 posto. Podatke su nam dali za period od 1. siječnja do 31. srpnja ove godine, te ih usporedili s lanjskom.
– Tržišta s kojih nam dolazi najveći broj gostiju su Ujedinjeno Kraljevstvo, Sjedinjene Američke države, Hrvatska, Njemačka, Meksiko, Norveška, Francuska, Nizozemska, Poljska, Brazil i Australija, doznali smo od Eme Škabar, glavne menadžerice Orvas d.o.o.
Najveći porast bilježe s američkog, domaćeg i švedskog tržišta, kao i španjolskog te švicarskog.
Na upit o dobnoj strukturi gostiju, očekivano, odvraćaju kako na Hvaru dominira mlađa populacija, u dobi od 30 do 40 godina. Na Braču i u Župi dominiraju obitelji.
Ivona Ćirak /foto M.D.