Rivijera Gradac obuhvaća četiri pitoreskna turistička mjesta razbacana uzduž petnaestak kilometara razvedene obalne crte: Gradac, Brist, Podaca, Zaostrog. Projekt Oldtimer Promo Tour powered by Datacol predstavlja jedinstveni događaj koji uz strast prema starodobnim vozilima preferira i uživanje u predivnom krajoliku te edukaciji o očuvanju tehničke ali i povijesne baštine kojom Rivijera Gradac obiluje i s ponosom ističe. Okupljanje sudionika Oldtimer Promo Tour powered by Datacol počelo se u jutarnjim satima u mjestu Podaca, točnije u Morenia All Inclusive Resort-u jedinom obiteljskom resortu na Rivijeri.
Ovaj Resort osvaja modernim izgledom, mnoštvom sadržaja i savršenom lokacijom uz samo more. Morenia All Inclusive Resort moderno je uređen s brojnim sadržajima pogodnim za obitelji s djecom te je bio idealan za okupljanje i druženje sudionika. Na velikom plažnom platou ispred hotela uz samu obalu polako su počeli dolaziti oldtimeri i svojim neobičnim izgledom i bojama ukrasili okoliš. Izloženi oldtimeri koji datiraju iz prošlog stoljeća pružali su nezaboravnu sliku i bila je to jedinstvena prigoda ovjekovječiti ovaj nesvakidašnji prizor. Okupljeni oldtimeri zapravo sjajni povijesni primjerci auto industrije, presijavali su se na suncu, a stigli su iz dijelova Hrvatske, Bosne i Hercegovine te Crne Gore. Uz oldtimere koji datiraju iz prošlog stoljeća već tradicionalni partner Oldtimer Promo Tour-a powered by Datacol bio je i ovaj put brand MG.
Prateče vozilo MG HS koji je ovom prigodom idealno istakao nasljeđe marke Morris Garage koje se proteže cijelo stoljeće. Osnovan 1924. godine, MG Motor može se pohvaliti nastavkom proizvodnje u duhu novog vremena. Najmlađe ali i starije sudionike Oldtimer Promo Tour-a powered by Datacol razveselila je maskota Moro. Ovaj hotelski resort na ovaj način podržava inicijativu Zaostroga koji na osnovu jednog od najstarijih prikaza pasmine dalmatinski pas iz 18. stoljeća u njihovom Franjevačkom samostanu, već godinama provodi brojne projekte koji promoviraju ovu autohtonu pasminu. Nakon jutarnjeg okupljanja i druženja kolona ovih ljepotana krenula je u vožnju Rivijerom prema mjestu Gradac.
Oldtimer Promo Tour powered by Datacol je ugodno i opušteno putovanje za sve sudionike koji se žele natjecati u količini uživanja, a ne u brzini.
Laganom vožnjom u prekrasnom ambijentu ceste koja vijuga ali uvijek uz pogled na more, oldtimeri su putem izazvali oduševljenje i odobravanje ostalih sudionika u prometu. Cilj ove kratke dionice bilo je mjesto Gradac, danas turistički centar. Staro naselje je tu postojalo još u pretpovijesno doba o čemu svjedoče kamene gromade iz brončanog i starijeg željeznog doba. Na lijepo uređenoj rivi u Gradcu bilo je predviđeno mjesto za okupljanje tridesetak sudionika Oldtimer Promo Tour-a powered by Datacol.
Svi koji su se zatekli na Rivi mogli su uživati u raznolikim primjercima oldtimera te je sve skupa izgledalo kao muzej na otvorenom. Najviše je bilo modela Mercedesa, između njih desetak su bila dva modela Ponton i to onaj ujedno i najstariji na susretu iz 1956. te iz 1959. Svakako treba spomenuti i dva prekrasna Mercedes coupe modela, jedan cabrio i model oznake W110 iz 1966.g. koji je prešao preko 1 miljun kilometara. Sa po tri modela bili su predstavljeni modeli Fiata i Opela. Najstariji Fiat 1100 iz 1963. zatim 127 i UNO a kod Opela modeli Rekord, Commodore i Manta. Bila su dva modela BMW i to veoma rijetki 502 iz 1958. i E21 315 iz 1982. Davno nismo imali prilike vidjeti uvijek atraktivnu Citroen Žabu i gotovo nikad dva modela Honda Prelude i Ford Probe. VW Golf prve generacije u dvije izvedbe i Peugeot 205 u cabrio također su bili veoma zanimljivi kao i Mini Morris, Renault 4, VW Buba.
Lijepo poredana šarolika kolona oldtimera na rivi Gradac kao da je željela istaknuti njenu ljepotu ali i dužinu plaže. Ova uvala ujedno je i najduže žalo na cijeloj rivijeri i jedna od najljepših plaža, ne samo u Hrvatskoj. Stoga i ne čudi da Gradac bilježi dugu turističku aktivnost jer prvi hotel izgrađen je još 1919. godine. Nakon razgledavanja i foto video sessiona vožnja je sudionike Oldtimer Promo Tour-a powered by Datacol vodila na zahtjevni uspon u jedno od najljepših starih sela u ovom dijelu Dalmacije. Smješteno ispod strmih padina Biokova, staro selo Podaca danas je gotovo napušteno, ali i dalje jednako očaravajuće i autentično. Kao i kod brojnih drugih sela ovog kraja, stanovnici su staro selo Podacu počeli napuštati 1962.g. kada je snažan potres pogodio ovaj kraj.
Ali, staro selo Podaca daleko je od zaborava i potpune napuštenosti zahvaljujući Udruzi “Štrada” koja je osnovana 2012. godine s ciljem očuvanja tradicije starog sela. Kroz volontiranje i zajedničke akcije, mještani Podace održavaju crkve, popravljaju krovove, čiste zarasle staze i organiziraju kulturne manifestacije poput likovnih kolonija, Biklijade, živih jaslica…Na čelu sa veoma aktivnom predsjednicom Anom Martičić sudionike Oldtimer Promo Tour-a dočekali su članovi Udruge obučeni u tradicionalnu povijesnu odjeću te priredili pravi domljenak uz domaćie delicije. Tom prigodom pokazali su i ispričali su priču o naseljenosti Podace još od prapovijesti, preko Rimljana, dok srednji vijek donosi stvaranje utvrđenog sela na sigurnom položaju iznad mora od kojih su i danas vidljivi ostaci te srednjovjekovne utvrde. Staro selo Podaca prvi put se spominje 1477. godine u osmanskim dokumentima, a najživlje razdoblje Podaca je doživjela u 18. stoljeću kada se grade brojne kamene kuće i barokna crkva sv. Stipana.
Danas, staro selo više nema stalnih stanovnika, ali je ostalo uvelike sačuvano kao spomenik tradicionalne dalmatinske arhitekture i načina života. Važno je naglasiti da je staro selo Podaca zaštićeno kao kulturno dobro Republike Hrvatske. Ovo staro selo, s malo modernih intervencija, savršeno je mjesto za sve one željne povratka prirodi i prošlosti. Usred čudesnih prirodnih kulisa i bogate kulturne baštine, u starom selu u Podaci bilo je gotovo nestvarno vidjeti prateće vozilo Oldtimer Promo Tour-a Rivijera Gradac novi dizajnerski drugačiji MG HS koji odiše dinamičnom osobnošću i uz ugrađene najnovije tehnologije visokom razinom kvalitete. Nakon izuzetnog uživanja u pogledu i priči o tradiciji i baštini, kolona se uputila na ručak u Morenia All Inclusive Resort-u gdje je održana dodjela prigodnih poklona i druženje.
Slijedeća destinacija Oldtimer Promo Tour-a Rivijera Gradac powered by Datacol bio je Zaostrog mjesto koje se prvi put spominje u pisanim dokumentima 1494. godine. Najvažniji spomenik na ovom području je franjevački samostan Svete Marije. Po legendi su ga u 14. stoljeću osnovali redovnici pustinjaci sv. Augustina. 1640. godine generalni vizitator iz Rima proglašava ga najljepšim od svih samostana tadašnje provincije. Osim toga, Zaostrog na osnovu jednog od najstarijih prikaza pasmine dalmatinski pas iz 18. stoljeća u njihovom Franjevačkom samostanu, već godinama provodi brojne projekte koji promoviraju dalmatinskog psa, poput obojanih autobusnih stanica, manifestacija Black and White – Dalmatian Dog Night, Selfie Dalmatian Wall .. i to sve zahvaljujući Boženi Delaš koja godinama priča o ljubavi prema mjestu Zaostrog i crno bijelim točkicama psa dalmatinera.
Stoga je Oldtimer Promo Tour Rivijera Gradac bila idealna prigoda da u Zaostrogu ispričamo priču o oldtimerima i dalmatinerima, pogotovo što se sve događalao 4. listopada na Svjetski dan zaštite životinja kada se još od 1931. želi upozoriti na ugroženost životinjskih vrsta, a tijekom godina je prerastao u događaj posvećen brizi za sve životinje. Tako smo svi zajedno, djeca i odrasli sudionici Oldtimer Promo toura u prigodnom izložbenom postavu koji je osmislila Božena Delaš, ispričali priču o oldtimerima i dalmatinerima sve to uz točkice i bezvremenski šarm. Vraćatili smo se u vrijeme kada su, danas oldtimeri osvajali ceste, a film 101 dalmatiner kinodvorane.
Bila je to priča uz more, šarmantne automobile i nezaobilazne točkice i zaključili: „Dalmatineri i oldtimeri dijele nešto zajedničko – nisu svakodnevni prizor, ali kad ih susretnete, osjećate koliko vrijede i koliko ste sretni što ste dio te rijetkosti. Nakon foto&video sessiona i opremljeni rekvizitima i odjevnim predmetima na legendarne točkice na rivi u Zaostrogu zajedno s oldtimerima stvorena je posebna atmosfera i svatko je na svoj način pobudio puno strasti i emocija. I ovom prigodom oldtimeri koji dolaze iz različitih razdoblja i stilova pobudili su nostalgiju kada su crtići i automobili imali stil koji i danas izgleda bezvremenski. Okupljeni oko pratećeg vozila Oldtimer Promo toura novog modela MG HS koji nudi sve što možete poželjeti od modernog SUV vozila s osvježenim dizajnom i novom platformom, sudionici obučeni u točkice ovjekovječili su ovu priča uz more i ovaj prekrasan dan posvećen šarmantnim automobilima i nezaobilaznim točkicama.
Tekst i slike: Josip Radić