Prošle je godine na MojPosao platformama broj oglasa za posao pao za 26 posto, a oporavak na tržištu rada može se očekivati najranije u drugom tromjesečju ove godine, procjenjuju u ponedjeljak s portala MojPosao.
“Analizom cjelokupnog tržišta rada, uzimajući u obzir ukupan broj objavljenih oglasa za posao u protekloj godini, nakon osjetnog pada potražnje za radnom snagom za vrijeme proljetnog lockdowna i djelomičnog oporavka tržišta tijekom ljeta, posljednjih mjeseci je primjetan trend stagnacije broja oglasa za slobodna radna mjesta”, navodi se u priopćenju.
Na MojPosao platformama, web stranici MojPosao i mobilnoj aplikaciji PosLovac, prošle je godine objavljeno više od 53 tisuće oglasa za posao, što predstavlja pad od 26 posto u usporedbi s 2019. godinom.
S druge strane, na oglase je pristiglo više od 1,1 milijun prijava, odnosno šest posto više nego u 2019. godini.
MojPosao zamjećuje da početak prošle godine ni po čemu nije dao naslutiti drastične promjene koje su uslijedile, u siječnju i veljači je broj objavljenih oglasa bio na tragu godine prije, no s pandemijom koronavirusa stanje na tržištu rada stubokom se mijenja.
Do jakog pada potražnje za zaposlenicima došlo je sredinom ožujka, u trenutku kada je najprije najavljen, a potom i uveden lockdown u Hrvatskoj, podsjeća direktor portala MojPosao Igor Žonja.
“Popuštanjem restriktivnih mjera zaštite od koronavirusa i djelomičnim otvaranjem gospodarstva, ali i zahvaljujući Vladinim mjerama za očuvanje radnih mjesta, u drugoj polovici travnja tržište se počinje postupno buditi, a broj oglasa rasti”, ističe Žonja.
Oporavku od posljedica proljetnog zatvaranja gospodarstva umnogome je pripomogla turistička sezona koja je, iako osjetno skromnija nego što smo navikli, u konačnici ipak nadmašila prvotna predviđanja. Zahvaljujući rezultatima ostvarenim tijekom ljetne turističke sezone tržište rada postepeno raslo sve do sredine listopada, podsjeća Žonja.
“Nažalost, dolaskom drugog vala pandemije dolazi do pada potražnje za radom. Trenutni broj oglasa za posao i dalje je niži nego prije epidemije, nismo se u potpunosti vratili ‘na staro’, ali vrijedi naglasiti kako brojevi izgledaju optimističnije nego što smo se mogli nadati krajem ožujka”, kaže Žonja.
Najtraženiji konobari, trgovci i skladištari
Analiza portala MojPosao pokazala je da među najtraženijim zanimanjima, baš kao i prethodnih godina, i dalje dominiraju poslovi iz područja turizma i ugostiteljstva te prodaje.
Najtraženija zanimanja u 2020. bila su konobar (barmen), prodavač (trgovac), skladištar, programer, kuhar, osnovnoškolski učitelj te radnik u proizvodnji.
Najveća ponuda oglasa zabilježena je u prodaji (trgovina) – 16 posto oglasa. Slijede proizvodnja i zanatske usluge (14 posto oglasa) te turizam i ugostiteljstvo s 13 posto oglasa
Najveća potražnja (broj profila) zabilježena je također u prodaji (trgovina) – 21 posto profila, a slijede administrativna zanimanja (17 posto) i turizam i ugostiteljstvo (14 posto profila).
Najveći pad broja oglasa zabilježen je u kategoriji ljudski resursi (53 posto), briga o ljepoti (47 posto) te turizam i ugostiteljstvo (46 posto).
Istodobno je broj oglasa rastao u graditeljstvu, geodeziji i geologiji (17 posto), zdravstvu i socijalnom radu (14 posto) te obrazovanju i znanosti (6 posto), što je, kako ističu s portala MojPosao, “očekivano s obzirom na javnozdravstvenu situaciju i potres koji je pogodio Zagreb i okolicu, a potom i područje Sisačko-moslavačke županije”.
Nastavljen rast rada na neodređeno, najčešće se traži SSS
Analiza je pokazala i da su u 2020. godini oglasi za rad na neodređeno činili 72 posto ukupnog broja oglasa, što je tri posto više nego 2019. godini. Oglasa za rad na određeno bilo je 52 posto, odnosno tri posto manje.
Djelatnici za sezonski posao tražili su se u osam posto oglasa, slično kao i 2019., dok se dva posto oglasa odnosilo na studentske poslove.
Tijekom 2020. poslodavci su najčešće tražili kandidate sa srednjom stručnom spremom – u 52 posto oglasa srednja stručna sprema bila je uvjet za uspješnu prijavu na natječaj.
“Po svemu sudeći, 2021. će biti godina rasta, kako u gospodarstvu, tako i na tržištu rada, ali najranije od drugog kvartala”, procjenjuje Žonja.
Napominje pritom kako ćemo vrlo vjerojatno prvu polovicu godine ‘izgubiti’ na cijepljenje i izbore (lokalne), što će se odraziti na društvo u cjelini.
Uz to, ne smije se zanemariti i negativan utjecaj nedavnog razornog potresa, koji je covid-19 krizu privremeno stavio u drugi plan i dodatno opteretio gospodarstvo, ističe Žonja.
Svatko treba krenuti od sebe i vidjeti što može napraviti u ovoj izazovnoj situaciji, kaže Žonja, dodajući da će rast biti sigurniji i naglašeniji ako budemo pozitivno reagirali.
Hina