Srpanj je u Makarskoj bio na razini prošlogodišnjeg, no od početka godine do kraja srpnja ostvaren je lijepi porast u broju noćenja i dolazaka, što ide u prilog produljenju sezone. Konačne brojke valja međutim analizirati i s drugih aspekata, a jedno, iznimno važno, jest pitanje strukture emitivnih tržišta. Ona se stalno mijenja, i nije posve jednaka u svibnju i u kolovozu, kao što se, uvjetovana različitim okolnostima i trendovima, mijenja i iz godine u godinu. Njezino praćenje važan je orijentir za lokalnu upravu i Turističku zajednicu Makarske s čijom smo direktoricom Marinom Josipović prokomentirali turističke trendove. Posebno smo se fokusirali na neka tržišta koja su ili pokazala da su vrlo stabilna (njemačko i poljsko), unatoč povremenim crnim najavama u medijima, ili su počela iskakati i ukazivati da smo im iz nekog razloga postali zanimljivi (američko).
Kako ističe Josipović, statistički pokazatelji turističkog prometa vrijedan su alat za razumijevanje trendova, planiranje ponude i usmjeravanje razvoja destinacije. Napominje kako ih je važno pratiti i tumačiti na ispravan način, jer ti podaci pomažu prepoznati kretanja na tržištu, uočiti prostor za napredak te prilagoditi aktivnosti kako bi lokalna zajednica dugoročno očuvala konkurentnost Makarske.
Poljaci su u Makarskoj stalno u blagom porastu. Možete li reći kako su raspoređeni kad govorimo o vrstama smještaja? Koliki udio noći u hotelima?
Poljsko tržište već desetljećima zauzima jedno od vodećih mjesta u turističkom prometu Makarske. Razlog tome je što gosti iz Poljske najčešće biraju privatni smještaj i smještaj u domaćinstvima, koji čini oko 74 % svih komercijalno registriranih ležajeva, i u toj kategoriji Poljska je već godinama na vrhu. U hotelskom segmentu, prema podacima iz eVisitora za tekuću godinu, nalaze se na osmom mjestu, uz porast noćenja i dolazaka.
Možemo biti zadovoljni i s udjelom njemačkih gostiju odnosno činjenicom da su u prvih sedam mjeseci ostvarili porast od 2 posto u noćenjima. Znači li to da su Nijemci unatoč crnim prognozama vjerno tržište na koje možemo računati?
Njemačko tržište jedno je od naših najvažnijih, ne samo u Makarskoj nego i u cijeloj Hrvatskoj, a ta se pozicija gradi desetljećima. Iako su oscilacije u brojkama normalne i rezultat različitih ekonomskih i kalendarskih okolnosti, Njemačka ostaje stabilno i vjerno tržište. U prvih sedam mjeseci bilježimo porast od 2 % noćenja, što nas posebno veseli. Pritom kratkoročne promjene često proizlaze iz sezonskih čimbenika, poput blagdana ili rasporeda vikenda, koje statistika jasno pokazuje, ali ih mediji ponekad ne uzimaju u obzir.
Osim Ukrajinaca, i Šveđani su u porastu i kao peti predstavljaju značajno tržište, a na području županije baš “makarski” ostvare svako peto noćenje. Vjerojatno su uglavnom u hotelima, no što lokalna uprava može napraviti po pitanju zadržavanja u destinaciji i osiguravanja sadržaja?
Skandinavsko tržište, a posebno švedski gosti koji su vodeći u hotelskom smještaju, zauzima značajno mjesto u turističkom prometu Makarske. Velik dio njih stiže individualno, koristeći povoljije letove za Split, a zatim samostalno, uglavnom preko OTA kanala, biraju smještaj pretežno hotelski. U hotelima su u srpnju, ali i kumulativno, bili među najbrojnijim gostima.
Radimo na jačanju suradnje s ključnim turoperatorima poput TUI Nordic, Apolla i Vinga te pratimo ključno a to je dostupnost aviolinija i slotova prema Zračnoj luci Split. Što se sadržaja tiče, gosti najviše cijene bazene, ležaljke i kvalitetnu infrastrukturu za sunčanje, uz raznovrsnu eno-gastro ponudu koju kontinuirano potičemo i razvijamo.
Austrijanci su ostvarili 10 posto više noćenja u prvih 7 mjeseci. Kako ćete odgovoriti na ovaj pozitivni trend?
Austrija je za nas stabilno i perspektivno tržište, a ovogodišnji porast od 10 % noćenja u prvih sedam mjeseci to potvrđuje. Tradicionalno smo među omiljenim destinacijama austrijskih gostiju, ponajviše zbog izvrsne cestovne povezanosti i članstva Hrvatske u Schengenskom prostoru, što dodatno olakšava dolazak. Ove zime, kao i prethodne, u suradnji s kolegama s Makarske rivijere dogovorili smo zajednički nastup na sajmu Ferien Messe u Beču s ciljem jačanja prepoznatljivosti i zadržavanja prisutnosti na tom tržištu.
Zanimljiv je i porast noćenja sa SAD tržišta. U srpnju su ostvarili više noćenja nego Finska ili Nizozemska. Kako to tumačite? Znači li da nisu tako daleko tržište, odnosno da mi nismo nezanimljiva destinacija niti smo toliko daleko od najbliže zračne luke?
Porast noćenja s američkog tržišta vrlo je značajan, jer je SAD trenutno naše najvažnije prekooceansko tržište. Ti gosti u pravilu ostaju najmanje deset dana, često obilaze više odredišta i traže raznovrsnu ponudu, što je izvrsno za razvoj destinacije. Ovaj trend pokazuje da udaljenost sama po sebi nije prepreka, već je presudna percepcija povezanosti. Dubrovnik ima svakodnevne izravne letove United Airlinesa iz New Yorka, dok se do Splita stiže uz samo jedno presjedanje. U takvim uvjetima, blizina ili daljina gube na važnosti, pa je ključno ostati dostupni i privlačni te pružiti kvalitetno iskustvo boravka.
U plusu su i Srbi. U srpnju su ostvarili skoro 13 posto više noćenja te ih je bilo više nego Slovenaca, a u prvih 7 mjeseci 17,5 posto. Je li i to jedan važan impuls po pitanju kampanje?
Rast dolazaka gostiju iz Srbije vidljiv je prvenstveno u privatnom smještaju, dok su u hotelskom segmentu na 20. mjestu i bilježe pad. Razlike u strukturi smještaja mogu se povezati s načinom putovanja i prijave boravka, osobito kod gostiju izvan EU koji prolaze granične kontrole. Takvi podaci pomažu nam bolje razumjeti obrasce dolazaka. Što se Slovenaca tiče, njihov je broj ove sezone manji, a razlog je jasan, kada jedan veći objekt izgubi fiksni ugovor s određenim partnerom na nekom tržištu, pad se odmah odrazi na ukupne statističke pokazatelje destinacije. Slična se situacija dogodila i s češkim tržištem prije nekoliko godina.
Kako ste generalno zadovoljni rezultatima?
Zadovoljni smo ovogodišnjim rezultatima, posebno rastom u predsezoni, što potvrđuje da idemo u dobrom smjeru. Naš cilj nije povećanje brojki u srpnju i kolovozu, jer infrastrukturni i komunalni kapaciteti imaju svoje granice, a broj kreveta i dalje raste. Umjesto toga, usmjereni smo na održivost, smanjenje prevelike koncentracije posjetitelja u vrhuncu sezone i poticanje dolazaka izvan špice.
Svjesni smo da je to izazovno, budući da se većina gostiju odmara upravo ljeti, no kontinuirani rast u podsezoni iz godine u godinu daje nam razlog za optimizam.
Ivona Ćirak /foto