Gradonačelnik Zoran Paunović u svojem je obraćanju na svečanoj sjednici Gradskog vijeća povodom Dana grada Makarske najavio veliki investicijski ciklus u naredne četiri godine te pozvao građane da se naoružaju strpljenjem. Četirima stupovima koji proklamiraju zelenu, održivu, transparentnu i digitalnu Makarsku dodao je stoga i peti – infrastrukturu. Najavio je kaos, no u konačnici ljepši i ugodniji grad.
Gradonačelnik je u pravu kad kaže kako se radi o važnim projektima. I nema sumnje da će svi oni popraviti kvalitetu života. Posebno veseli dugo očekivana dogradnja dviju osnovnih škola i proširenje vrtića. Dogradnja vrtića “Ciciban” trebao bi sve one neuvjetne i otužne vrtićke prostorije u prizemljima zgrada ostaviti u prošlosti, a dogradnja škola omogućit će jednosmjenski rad. Velika je stvar i energetska obnova Osnovne škole Stjepana Ivičevića, kao i najavljena izgradnja školske sportske dvorane na Zelenki. Od izgradnje 1999. godine ova škola čeka na svoju dvoranu i najavljeni projekti stoga su bitan moment u životu grada.
Međutim, koliko god ovo jesu projekti Grada jer je Grad nositelj, toliko se radi o projektima na valu nacionalne politike. Na istom su valu i sve druge jedinice lokalne samouprave i sve druge škole u Hrvatskoj, a mnoge od njih već su u procesu dogradnje. Do 2027. godine je rok u kojemu se treba stvoriti infrastrukturni okvir za jednosmjenski rad i gradovi su zapravo dužni pripremiti dokumentaciju i osigurati si novac iz fonda. Fond koji unutar NPOO-a predviđa Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih iznosi 1,14 milijardu eura. Odlična je stvar i to što se radi o jednostavnoj prijavi i zapravo bi bio “zločin” propustiti ovu priliku te pustiti da ovi ogromni kapitalni projekti padnu na teret gradskog proračuna.
Gradska uprava je napravila važne korake poput otkupa zemljišta na Zelenki i konačnog definiranja projekata koji se prekrajaju još od mandata Jure Brkana. Može se komentirati i pohvaliti i kvaliteta odabrane ideje, ali priprema tehničke dokumentacije spada u posao Grada kao što spada i naplata poreza.
Drugi važni dio ove priče o povlačenju sredstava je pitanje uspješnosti. Dosta projekata kojima se hvali Paunović baštinjeni su iz ranijih godina. Do ljeta 2024. godine ravnateljica agencije MARA bila je Lidija Vukadin Vranješ koja je pripremila i prijavila energetsku obnovu Osnovne škole Stjepana Ivičevića te dogradnju Cicibana. Budući se radi o gradskoj agenciji, moglo bi se reći da je suvišno naglašavati tko stoji iza određenih projekata. Međutim, ova informacija govori nam o politici aktualne vlasti koja je nakon odlaska Vukadin Vranješ angažirala vanjske suradnike za veće projekte. Samo za posao praćenja projekta energetske obnove Osnovne škole Stjepana Ivičevića Grad je tvrtki IMPULS isplatio oko 16 tisuća eura, a praćenje još uvijek nije završeno.
Što se tiče najavljenog investicijskog ciklusa vezanog uz rješavanje prometa, na prvom mjestu je onaj najveći i najvažniji. To je denivelirano raskrižje na Voliciji. Međutim, to nije gradski projekt, jer investitor su Hrvatske ceste. Križanje Kotiške s magistralom projekt je pak bivše vlasti, a koji je status trećeg križanja, nije poznato. Uređenje pak Ulice don Mihovila Pavlinovića odradila je Paunovićeva gradska uprava i tu je posrijedi zaista važan i nužan projekt koji uključuje i sanaciju mosta i problematičnu oborinsku odvodnju. Dokumentaciju za rekonstrukciju Kotiške ulice također je radila ova vlast. Međutim, čelni čovjek Makarske u obraćanju povodom Dana grada nije ni rječju spomenuo glavno pitanje koje muči Makarane vezano za promet. Što je s garažama? Garaže su definitivno važan element u investicijskom ciklusu kojeg najavljuje gradonačelnik. Ili bi barem trebale biti. Najavljuju se godinama, no za sada su tek na razini ideja. U ovom trenutku, naime, nema informacija ni o poduzetim koracima ni o rokovima.
Sve što je gradonačelnik na svečanoj sjednici nabrojao uistinu su velike stvari za grad. Tu treba uključiti i rješavanje aglomeracije čiji je investitor Vodovod koji već dugi niz godina radi na pripremi ovog projekta. Od rješavanja prostora i sadržaja u osnovnim školama, preko velikih prometnih zahvata, pa do završetka urbanog parka na Peškeri, sve su to projekti koji će se kroz koju godinu itekako vidjeti u prostoru. I bez sumnje će promijeniti kvalitetu života nabolje. Međutim, gradonačelnik u posljednje vrijeme vrlo malo govori o gradskim projektima koje je inicirala i svečano predstavila isključivo ova gradska uprava.
Nije poznato u kojoj je fazi rekonstrukcija gradske tržnice, kao ni gradske rive. Natječajna odnosno projektna dokumentacija preskupo je plaćena i preambiciozno predstavljena da bi se ova dva grandiozna projekta prebacivala u neki drugi investicijski ciklus. Garaže su, kako smo naveli, očito na dugom štapu. A nakon predstavljanja projekta “Čovik i pas” na Sv. Petru u jeku lokalne kampanje o ovome nije bilo ni riječi. Jedini element ovog projekta koji je nužan, važan i izvjestan je konzerviranje i uređenje arheoparka. Ono je blizu faze realizacije jer je izabran izvođač (Mata d.o.o.).
Uređenje šetnice prema Krvavici se više ne spominje, a umjesto ovog projekta sad je u fokusu izgradnja šetnice na Osejavi. Potonji je projekt od startnih i bespovratnih 850 tisuća eura narastao trostruko. I premda je sposobnost prilagodbe često neizbježna, sadržaj najavljenih projekata za naredni period pokazuje da ova gradska uprava i dalje nije načisto oko ideja započetih prije nekoliko godina. Sve su te ideje, počevši od Peškere koja se potpuno tranformirala od betonskih streha i troetažne garaže u sportsko-rekreacijsku zelenu zonu, pa do pretvaranja uređenja Osejave u megaprojekt, doživjele niz velikih i ozbiljnih korekcija. Gradsku pak rivu gradonačelnik je sam pozicionirao u – treći mandat.
Zbog svega navedenog, pomalo je apsurdno da gradonačelnik tek u petoj godini svoje vladavine, nakon što je posijao cijeli niz velikih i skupih projekata, uvrštava infrastrukturu kao još jedan nosivi stup. Protekle četiri godine puno se inkasiralo od komunalnog doprinosa, ili preciznije, od stambene izgradnje, no proračun je u tom dijelu ranijih godina prilično tanko realiziran. Činjenica je da se komunalnoj infrastrukturi trebalo posvetiti sve vrijeme, a gradonačelnik je u svojem obraćanju sam priznao da im to nije bio forte.
2025. godina je stoga godina u kojoj se žanje ono što je dosta ranije posijano, a dio toga, istini za volju, nema toliko veze s Paunovićevom politikom. 2025. je godina u kojoj su gotovo svi veći projekti ove vlasti osim Peškere smješteni u neizvjesnu budućnost. 2025. godina je prekretnica nakon koje više neće kapati toliko eura od izgradnje zgrada.
No s druge strane, 2025. godina možda baš zbog svega toga upravo i jest najprikladniji trenutak za najavljivati investicijski ciklus. Jer u ovom trenutku investicijski ciklus je izvjestan. A nijednoj političkoj garnituri, bio to Paunović ili Brkan, nije bitno tko stoji iza odrađenog posla, niti tko je nositelj ili investitor. Bitno je da se to događa u njihovoj eri.

Povoljan je trenutak iz još jednog razloga. Hvata se zadnji vlak izdašnih komunalnih doprinosa. Ova je stavka u 2024. godini realizirana u iznosu od čak 3,6 milijuna eura. Komunalna naknada kao stalni prihod je pak naplaćena u skoro pa peterostruko manjem iznosu. Zbog svega toga, kako bi mogao ostvariti predstojeći investicijski ciklus, Paunović je morao podignuti komunalnu naknadu, i to za 300 posto. To je u redu, međutim, Grad bi trebao težiti tome da ojača razvojnu agenciju MARA koja mora biti važan, suveren i snažan aparat. Aparat koji je do sada gradskom proračunu uštedio milijune eura kroz razne projekte, od vrtića, preko Kaštela u Kotišini, Gradske knjižnice i Prezentacijskog centra, pa do uređenja Sportskog centra.
Pitanje je što bi se od toga realiziralo i kako bi se time hvalila garnitura aktualnog ili bivšeg gradonačelnika da su svi ovi projekti pali na gradski proračun.
Ivona Ćirak






