Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije od 5. do 7. veljače u 90 osnovnih škola na području županije provodi testiranje učenika četvrtih razreda u sklopu istraživanja Identifikacija učenika darovitih u području matematike (T42024).
– Generacijsko testiranje učenika četvrtih razreda osnovne škole u Splitsko-dalmatinskoj županiji provodi se četvrtu godinu za redom, a odaziv roditelja, učenika i odgojno-obrazovnih djelatnika se ne smanjuje. Svaku godinu se odazivaju gotovo sve osnovne škole u županiji, a suglasnost daje preko 65 % roditelja učenika četvrtih razreda. Ove godine priliku za testiranje imalo je 3826 učenika, od kojih je na temelju suglasnosti roditelja prijavljeno njih 2605, odnosno 68 %, kazao je Ivica Zelić, ravnatelj Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije.
U najvećem istraživanju u Hrvatskoj sudjeluju učenici koji rješavaju matematičke testove i testove kreativnosti te popunjavaju upitnike samoprocjene. Upitnike potom popunjavaju učiteljice razredne nastave i roditelji djece, kako bi se dobila cjelovita slika o svakom pojedinom djetetu. Konačni cilj je pružanje podrške djeci s potencijalom u području matematike u programima Centra izvrsnosti, ali i u školi koju dijete pohađa.
– U školskim učionicama samo testiranje traje tri školska sata, ali iza provedbe stoje mjeseci rada. Osim našeg tima koji se bavi organizacijskim dijelom, u istraživanje su uključeni i školski koordinatori, učiteljice četvrtih razreda i provoditelji testiranja u učionicama. Testni materijali kreirani su u suradnji s Nacionalnim centrom za vanjsko vrednovanje obrazovanja, a u ispravljanju testova sudjeluje Prirodoslovno – matematički fakultet u Splitu. Nakon prikupljanja podataka u školama, testovi se vraćaju nama na ispravljanje, unos, obradu i interpretaciju. Zatim u lipnju povratnu informaciju o rezultatima svakog pojedinog učenika dobivaju njegovi roditelji i škola, kazala je Ana Majić, psihologinja iz Centra izvrsnosti SDŽ.
Brojne su koristi za sve aktere uključene u istraživanje. Na razini učenika, svako dijete uključeno u testiranje dobiva povratnu informaciju o potencijalnoj darovitosti u području matematike. Učenici s najvišim rezultatom dobit će pozivnicu za sudjelovanje u Centre izvrsnosti matematike u idućoj školskoj godini, a ostaloj djeci s visokim rezultatima podršku razvoja pružit će škole u skladu s mogućnostima. Odgojno-obrazovni djelatnici koji sudjeluju u ovom istraživanju imaju priliku obnoviti svoja znanja o darovitosti, identifikaciji i promisliti o načinima pružanja podrške darovitim učenicima. Škole se kroz ovo istraživanje uključuju u suradnju s Centrom izvrsnosti SDŽ, a samim time su i motiviranije za razvoj sustava rada s darovitima na razini škole.
– Generacijsko testiranje darovitosti rezultiralo je promjenom stava o darovitima u našim osnovnim školama. Osnovani su Timovi za darovite u većini osnovnih škola u našoj županiji, a prema dosadašnjoj suradnji možemo zaključiti da ih je barem polovina jako aktivna. Pokreću se različiti programi i projekti za rad s visokomotiviranim i potencijalno darovitim učenicima, a informacija o rezultatima T4 postala je sastavni dio razrednih vijeća za učenike petih razreda. U kurikulume i planove rada sada se redovito uključuju aktivnosti za darovite učenike te se ozbiljnije pristupa tvrdnji da naš odgojno-obrazovni sustav treba omogućiti optimalan razvoj svakom učeniku u skladu s njegovim sposobnostima, kazao je Ivica Zelić.
Iz Centra izvrsnosti SDŽ poručili su da je pred njima još dalek put te da podatke iz T4 treba objediniti u sustavan plan identifikacije s izrađenim alatima procjene darovitosti i planom daljnjeg rada s identificiranim učenicima. Ponosni su na činjenicu da i druge županije pokazuju interes za ovaj tip istraživanja te ističu da generacijska identifikacija treba postati dio planirane sustavne podrške cjelovitom razvoju ove skupine djece i mladih na nacionalnoj razini.