Ponedjeljak, 22 rujna, 2025
NaslovnicaMOZAIKŽivotAna Karabatić: Djevojčica od 10 u jednom posjetu drogeriji potroši više nego...

Ana Karabatić: Djevojčica od 10 u jednom posjetu drogeriji potroši više nego ja u čitavoj godini. Evo zašto je to štetno

Trend kupnje skupih kozmetičkih preparata, od kojih se neki niti ne mogu nabaviti u “običnim” drogerijama nego treba pohoditi Douglas ili čak Sephoru, nije zahvation samo djevojčice u Americi. Došao je i kod nas. Curice prate influenserice na društvenim mrežama i nabavljaju razne serume, maske i kreme. A curice koje to čine nemaju 14 ili 15 godina nego su koju godinu mlađe, što u tinejdžerskoj dobi čini veliku razliku. Ovaj je trend poznat i Ani Karabatić, vlasnici brenda prirodne kozmetike “Rvstika” koja sa suprugom Draganom u tučepskom zaseoku Delići već godinama uspješno vodi sapuneriju i koja se po pitanju ljepote (uspješno) vodi minimalizmom. U Aninoj sapuneriji izrađuje se kozmetika od maslinovog lista te sapuni od maslinovog ulja. Zanimalo nas je što takav trend, s njezinog aspekta, čini za mladu dječju kožu, i koliko je to, ako već ne štetno, a onda nepotrebno. I da, onom drugom, pedagoškom i sociološkom stranom ove priče ovdje se niti ne bavimo, jer je moć marketinga i trendova ionako zahvatila sve pore društva.

– Nedavno sam upoznala desetogodišnju djevojčicu. Pokazuje iznimnu vještinu u oslikavanju noktiju i interes za skincare pa ju je zajednička prijateljica dovela u naš mali pogon za izradu sapuna i kozmetike jer je znala da će je to razveseliti. Moram priznati da me iznenadilo i šokiralo kad sam vidjela da djevojčica u jednom posjetu drogeriji potroši više na kozmetičke preparate nego ja u cijeloj godini. Serum, par dnevnih krema, noćna krema, piling lica, maska, losion, tri vrste šampona, balzami, regeneratori, maske i serumi za kosu, mlijeko i piling za tijelo… I to sve bez dekorativne kozmetike koju ne mogu ni nabrojiti. Kupuje poput kozmetičke influencerice. Gdje je stvar pošla po zlu? I mama misli da je to najbolje za njeno dijete.

Ja sam djevojčici pokušala objasniti da to sve će imati više štete nego koristi . Ukoliko je zanima neki beauty zanat poput vizažista ili kozmetičarke neka proba raditi te poslove, vidi što joj leži, ali da njena mlada koža ne treba ništa od toga. Dala sam joj savjet da uči o jednostavnoj i pravilnoj njezi kože lica i tijela koje će joj trebati mnogo kasnije u životu te da ne bude žrtva marketinga. Mislim da nije shvatila savjet, veli Ana.

– Tiktok gluparije za maloljetnike ne pratim pa ne znam koliko to ima devastirajući učinak, ali smatram da su roditelji najodgovorniji za ono što im djeca kupuju i stavljaju na sebe. Mi žene smo previše marketinški izmanipulirane od strane raznih industrija pa tako i skincarea. Mnoge žene koriste retinol koji ljušti sloj kože, a onda moramo koristiti i jake zaštitne faktore svakodnevno, rutine njege su prezahtjevne financijski i vremenski, a najveće pitanje je koliko štetimo koži, koliko nam pri tom kemikalija ulazi u tijelo, što tamo rade i čemu služe. Konvecionalna kozmetika često sadrži mnogo endokrinih disruptora, sulfata, parabena, alkohola koji isušuju kožu…

Žene bi trebale krenuti od sebe i primjerom pokazivati djeci, brinuti što djeca na sebe stavljaju i razgovarati sa njima. Moj put u kozmetiku je počeo kad sam rodila blizanke pa kao i svaka (luda) prebrižna majka gledala čime perem djecu. Tada su skoro svi baby šamponi na policama u sebi sadržavali SLS (vrlo agresivan sulfat, jedan od najčeščih uzroka naše suhe kože, hormonalni disruptor, itd.) a često i derivate nafte i druge kemikalije. Ja volim proučavati stvari u dubinu. Uvijek čitam sitna slova jer ona su jedina bitna na kozmetičkim proizvodima. Uguglajte ih prije nego proizvod vi ili dijete stavite na sebe. Volim i jednostavno pitanje: Je li Bog uz ženu stvorio i pedeset kozmetičkih preparata koje mora svakodnevno koristiti?, kazuje naša sugovornica.

Ukazuje i na još neke spoznaje o “must do” ženskim tretmanima koje je već odavno heretično propitkivati, s tim da povremeno i netko poznat poput Julie Roberts šokira neobrijanim pazusima i poruči: baš me briga.

– Između 20 i 40 godina prošlog stoljeća je počelo agresivno reklamiranje uklanjanja skoro svih dlaka kod žena, vjerovatno, jer su proizvođači britvica htjeli proširiti tržište. Tako sad imamo standard brijanja pazuha kod skoro svih žena, što prije stotinjak godina nije postojalo. Doktorica koja mi je radila ultrazvuk dojke mi je rekla da je zbog blizine limfnih čvorova to područje mnogo pametnije ne brijati. Ali ako slučajno izađemo u javnost neobrijanog pazuha, stvaramo dojam da smo skandalozno zapušteni. Jer je taj standard snažno nametnut svim ženama. Tako da kozmetički trendovi danas će za par godina postati standardi urednosti i uopće nisu bezazleni. Prazne nam novčanike, uzmaju vrijeme i uništavaju zdravlje u većoj ili manjoj mjeri.

Ovaj trend skincarea kod maloljetnica, bojim se, početak je pripremanja novog tržišta. Nakon što se skincare sasvim proširio na žene i muškarce, priprema se ozbiljno tržište maloljetnika za razne skincare proizvode, upozorava Ana te dodaje:

– Sveto trojstvo kozmetike čine zaštita, čišćenje i njega. Što vam od toga uistinu treba?

Od zaštite koristim šešire, za čišćenje lica uglavnom mlaku vodu, sapune za tijelo, a od njege povremeno hidratatni serum i kremu. Ponekad kad je ekstremno hladno ili vjetrovito, stavim uljni serum te lip balm. Zaštitni faktor koristim kad trebam baš dugo bit izložena suncu, a to nisam nikad. Godinama sam oslikavale izloge i tada bih nosila šešir i duge rukave. Isto tako i dok planinarim i to je moja najbolja zaštita od sunca. Ljeti se sunčam minimalno, ne zanima me prženje, jednostavno sam odbacila taj nametnuti trend preplanulosti. Na suncu uvijek imam šešir.

Imam 47 godina, a kremu i serum sam počela koristiti tek prije par godina. Ja imam mnogo prijatelja proizvođača kozmetike te i sama proizvodim kozmetiku. Dakle, kozmetiku imam i dobivam bez da je kupujem. Ali za sebe želim najbolje, a to je ovo: Manje je više. To radi za mene, a sigurno će i za djevojčicu koja je od mene mlađa 40 godina. Koža bi joj trebala biti vlažna, jedra, sjajna i lijepa, za kraj će naša sugovornica.
Ivona Ćirak / foto: privatni album

- Oglas -