Udruženje obrtnika Makarske rivijere danas je, kako je jučer i najavljeno, unijela svoje primjedbe u postupku javnog savjetovanja na prijedlog Odluke o postavljanju oznaka, uređaja i urbane opreme na području kulturno povijesne cjeline grada Makarske.
Naveli su barem desetak primjedbi i prijedloga i, u ponešto gorkom tonu, u samom uvodu istaknuli kako ih predstavnici grada Makarska nisu niti jednom kontaktirali niti ih uključili u izradu odluke.
– U prosincu 2021.g. održan je sastanak u uredu gradonačelnika, iniciran od strane Udruženja obrtnika Makarska na kojem su nazočili predstavnici ugostitelja sa sjedištem u staroj jezgri grada. Predmetna Odluka u to je vrijeme bila u fazi izrade te ugostiteljima nisu prezentirani detalji finalne verzije kao i predviđeni rokovi za usklađenje. U kreiranju Odluke uključeno je, kako je vidljivo iz medijskih natpisa Društvo arhitekata Split. Uz uvažavanje nepobitne stručne kompetentnosti DAS-a u djelokrugu urbanizma i arhitekture, prilikom donošenja trajnog rješenja, nužno je uključiti struku ugostitelja i uzeti u obzir njihove inpute sa samog terena jer najbolje poznaju problematiku operativnog poslovanja, navode u komentaru.
Prvo su se referirali na podjela u zonu A i B konzervatorske zaštite. – Navođenjem zona stvorena je pravna osnova za buduće izmjene i dopune Odluke kojima se mogu definirati različiti kriteriji i pravila po pojedinoj zoni. Ovime se otvara netransparentni prostor za bitno različiti tretman zona A i B u budućnosti i manevriranje kojim se poslovni subjekt, ovisno o teritorijanoj pripadnosti pojedinoj zoni, može dovesti u nepovoljniji tržišni položaj, naveli su.
Predlažu da se iz Odluke izostave podjele na zone i izrijekom se objedine sve u jednu zonu za koju vrijede ista pravila odluke.
Nadalje, komentiraju članak koji propisuje izgled table s natpisom (reklame) i koji se definira dizajnerskim rješenjem. – Dizajnersko rješenje u ovom je trenutku nepoznato i dokument je koji će se kreirati u budućnosti pa nije jasno da li su table sa natpisom unificirane, na koji način će se regulirati njihova izrada i postupak nabave. Predlažemo da tabla sa natpisom mora odražavati vizualni identitet tvrtke predočen kroz logo, dizajn i boje. Potrebno je dati mogućnost da svaki objekt daje svoj prijedlog vizualnog izgleda reklame a u okviru dimenzija predviđenih Odlukom, osvrću se na unificiranje koji bi, po njima, doveo do gubitka identiteta svakog objekta.
– Nadalje, čl. 11. predviđa se da se reklama postavlja neposredno iznad ulaznih vrata i/ili izloga ili se ističe kao logo na okapnici tende. Predlažemo ponuditi dvije varijante za postavljanje reklame jer isto ovisi izgledu vanjskih dijelova građevine i pročelju pojedine zgrade, pišu dalje.
Imaju primjedbu i na čl.14. – Prilikom izbora konstrukcije i tipa tende potrebno je voditi računa o geografskoj lokaciji grada Makarske, kao područja sa vrlo snažnim i čestim udarima vjetra. Mi ugostitelji naglašavamo da sada u upotrebi koristimo tende koje su atestirane na udare vjetra do 120 km/h, navode.
– S obzirom na navedenu činjenicu, jedino prihvatljivo rješenje za primjenu je odabir tende tipa pergola, uz kriterij korištenja jedinstvene boje. Odlukom predviđene jednostrešne tende uz pročelja i dvostrešne slobodnostojeće tende nisu podobne za klimatološke prilike karakteristične za područje Makarske. Prilikom odabira konačnog rješenja tipa tende voditi se prvenstveno parametrom atesta otpornosti opreme na vjetar! Uz uvažavanje estetskog izgleda opreme, odabir iste mora omogućiti funkcionalno korištenje javne površine kroz cijelu godinu tj. rad u zimskim i nepovoljnim vremenskim uvjetima. U čl. 14 i 15. nije dovoljno jasno definirano koji je točno tip tende ili suncobrana prihvatljiv što otežava isticanje konkretnih primjedbi. Ukoliko se sugeriraju točno određena rješenja, imajmo na umu iskustva grada Splita u projektu uređenja rive. U navedenom slučaju, izvorno postavljena oprema dotrajala je u roku kraćem od dvije godine čime su stvoreni novi troškovi. Pitanje: Tko će garantirati za kvalitetu ponuđenih i odabranih rješenja i snositi trošak možebitne štete, uništenja i potrebe prijevremene zamjene opreme?, ističu u udruženju.
Imaju primjedbu i na čl.16. te predlažu da dužina ugostiteljske terase-štekata bude veća od dužine ugostiteljskog objekta i duža od granica same zgrade u kojoj se nalazi ugostiteljski objekt, ukoliko lokacija ugostiteljskog objekta u odnosu na prostor i veličinu javne površine to dozvoljava i zadovoljen je kriterij nesmetane prohodnosti.
Nadalje se osvrću na zabranu postavljanje drvenih masivnih klupa i lounge setova.
– Pozitivni propisi definiraju tradicionalne tipove objekta tipa pivnica i konoba, u kojima se drvene masivne klupe navode kao karakteristični elementi sadržaja. Lounge setovi dio su moderne ugostiteljske opreme koja je vrlo tražena od strane gostiju. Prijedlog: dozvoliti upotrebu drvenih masivnih klupa u tipiziranim objektima. Ukoliko površina terase to dozvoljava, iznimno dozvoliti postavljanje lounge setova, posebice jer je na hotelskim terasama isto dozvoljeno, kritiziraju obrtnici ovu zabranu.
Ne sviđa im se ni zabrana postavljanje štekata na drvenim podlogama ili podlogama od drugog materijala, koji pokriva kameno opločenje javnoprometne površine (trga, šetnice, ulice…). Podsjetimo da je veći dio ugostiteljskih objekata na Kačićevom trgu koristi upravo drvene podeste za postavljanje štekata.
– Dajemo prijedlog da se iznimno dozvoli postavljanje štekata na odgovarajućoj podlozi na javnim površinama koje se nalaze na terenu sa nagibom, uz uvjet da svi štekati (podloge) budu rađene od istog materijala i imaju unificirani dizajn, navode.
Nadalje traže da se dozvoli postavljanje pokretnih šankova odgovarajućih dimenzija.
– Ugostitelji u korištenju imaju opremu za koju su izvršena visoka financijska ulaganja, temeljena na odgovarajućem poslovnom planu u projekciji 10 godina, sukladno zahtjevima tržišta, trendovima i uz planiranu amortizaciju tendi u razdoblju od 10 godina…Primjerice, pojedine tende koje sada koristimo imaju garancijski rok trajanja platna od čak osam godina. Radi usklađenja sa Odlukom, nužna su visoka financijska ulaganja a navedeni trošak u cijelosti je prebačen na teret ugostitelja. Prijedlog: traži se sufinanciranje od strane Grada Makarska u minimalnom iznosu 50 posto svih troškova koje će nastati radi obveze usklađenja sa Odlukom i dizajnerskim rješenjem koje se Odlukom navodi, podcrtavaju.
U slučaju da Grad Makarska sufinancira min 50 posto svih troškova koji nastaju radi obveze usklađenja sa Odlukom i dizajnerskim rješenjem, predlaže se da rok za usklađenje po pojedinim točkama bude prolongiran i da isti glasi dvije godine od dana stupanja na snagu Odluke i dizajnerskog rješenja.
U slučaju da Grad Makarska ne sufinancira troškove ili sufinancira iznos manji od traženih min 50 posto svih troškova, traže prolongiranje od pet godina.
– Ukoliko se Odluka izglasa, traži se da mjerodavne službe prije izricanja i naplaćivanja kazne pravovremeno informiraju svaki pojedinačni lokal o spornim elementima koje je potrebno ukloniti odnosno promijeniti, ističu.
Zaključuju sa zahtjevom da ih se ubuduće više uključi u dijalog i kreiranje zajedničkog rješenja u svim budućim fazama vezanim za način poslovanja u zoni povijesne jezgre grada Makarska, a osobito u najavljenoj izradi i odabiru dizajnerskog rješenja koje se u Odluci navodi.
Zamjeraju i činjenicu što ne znaju kakvi će akti nadograđivati na ovu odluku.
– U svrhu sagledavanja ukupne, konačne slike postavljanja urbane opreme, uređaja i oznaka na području povijesne jezgre grada, tražimo da nam se isti taksativno navedu i pojasne. Ugostitelji podržavaju proces uvođenja reda u zonu povijesne jezgre grada Makarska, uvođenja pravila koja će podići estetski nivo prostora i kojima će se postići unificiranost i jednoobraznost urbane opreme, uređaja i oznaka u uporabi. Redizajn predviđen predmetnom Odlukom predstavlja značajnu promjenu u načinu korištenja prostora javnih površina, iziskuje prilagodbu, visoka ulaganja koja direktno utječu na poslovanje i profitabilnost. Rješenje stoga mora biti dugoročno i održivo, sa jasnim pozitivnim utjecajem na razinu kvalitete života u gradu, zadržavanje mladih ljudi koji u lokalnom okruženju imaju priliku za rad i egzistenciju, te u konačnosti rješenje koje vodi unaprjeđenju nivoa turističke ponude. Predmetnom Odlukom, cijena sređivanja i izmjene stanja na terenu u cijelosti je i jednokratno prebačena na teret ugostitelja pa je kao takva za nas neprihvatljiva i zahtijevamo dorade sukladno navedenim primjedbama i prijedlozima, poručili su na kraju.
Ivona Ćirak /foto M.D.